مشکلات تنفسی در بیماران پارکینسونی

فهرست مطالب

مشکلات تنفسی در پارکینسون | به همراه ورزش درمانی

دلایل متعددی برای مشکلات تنفسی در بیماران پارکینسون وجود دارد که حتی می توانند باعث تنگی نفس شوند، که شامل تمرینات سنگین، ارتفاع زیاد، چاقی و گرمای شدید به عنوان عوامل بالقوه تنگی نفس، حتی در افراد سالم می شوند.

✅ مطالعه بیشتر: بیماری پارکینسون چیست؟

علل دیگر به طور کلی به یک وضعیت پزشکی مربوط می شوند. در افراد مبتلا به پارکینسون، چندین عامل می تواند برای ارزیابی پزشک وجود داشته باشد، از داروها گرفته تا شرایط روانی.

فهرست مطالب

مشکل تنفسی در پارکینسون

پزشک باید تنگی نفس و سایر ناهنجاری های تنفسی را ارزیابی کند. علل احتمالی مشکلات تنفسی شامل بیماری های قلبی و ریوی است که باید رد شوند. افراد مبتلا به PD اغلب علاوه بر متخصصین مغز و اعصاب، برای بررسی سلامت باید به پزشکان عمومی نیز مراجعه کنند. 

مهم است که پزشکان آگاه باشند که پارکینسون و داروهای مرتبط با آن می توانند باعث تنگی نفس شوند.

علت تنگی نفس در پارکینسون

افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است علائم تنفسی متفاوتی را تجربه کنند، از جمله تنگی نفس بدون فشار تا نوع حاد آن، شروع ناگهانی صدای بلند تنفس هنگام نفس کشیدن. اختلال عملکرد تنفسی می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله تغییرات محدود کننده فیزیولوژیکی در ریه ها، انسداد راه هوایی فوقانی و پاسخ به داروها ایجاد شود.

دوره خاموش در پارکینسون

دوره های خاموش زمانی رخ می دهد که افراد طیف وسیعی از علائم را تجربه می کنند زیرا اثر داروها در فاصله بین دوزها از بین می رود. این اتفاق می تواند باعث نوسانات حرکتی، تغییرات حسی و روانی و سایر علائم غیر حرکتی شود که یکی از آن ها تنگی نفس است. این اختلال در بین مبتلایان به پارکینسون که سال هاست لوودوپا مصرف می کنند شایع است.

دیسکینزی تنفسی / تنفس محدود

به تنفس نامنظم یا سریع اشاره دارد. که می تواند ناشی از سفتی ریه، تغییرات عضلانی در مجاری هوایی فوقانی و دیواره قفسه سینه یا حالت خمیده باشد و ممکن است زمانی رخ دهد که داروهای لوودوپا به حداکثر اثر خود برسند.

اضطراب و استرس

اضطراب یکی از علائم شایع PD است. اضطراب می تواند باعث ایجاد تنگی نفس و مشکلات تنفسی در پارکینسون شود.

✅ مطالعه بیشتر: اضطراب و استرس در پارکینسون

ذات الریه آسپیراسیون

ذات الریه آسپیراسیون زمانی ایجاد می شود که غذا یا مایعات از لوله اشتباه به جای مری وارد ریه ها شوند. که می تواند تنفس را اذیت کند. مشکل بلع، خفگی و ذات الریه آسپیراسیون در افرادی که دارای مراحل پیشرفته پارکینسون هستند شایع تر است.

عوامل دیگر

سایر مشکلات بهداشتی غیر مرتبط با پارکینسون که می توانند باعث تنگی نفس شوند شامل شرایطی مانند آسم و آلرژی و بیماری های ریوی و قلبی است.

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

درمان مشکلات تنفسی در پارکینسون

🟢 برای شناسایی و درمان دلایل تنگی نفس و مشکلات تنفسی غیر از پارکینسون از جمله بیماری های ریوی، بیماری های قلبی یا عدم تهویه و تحمل جسمی با پزشک خود مشورت کنید.

🟢 تا حد امکان ورزش کنید. تنگی نفس ممکن است باعث شود فرد حرکت کمتری داشته باشد. فعالیت بدنی کمتر باعث می شود نفس عمیق بکشید. فعال ماندن، عملکرد ریوی را بهبود می بخشد.

🟢 برای کنار آمدن با اضطراب گام بردارید. با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی اضطراب را ایجاد می کند و روش های درمانی (داروها، ورزش، تغییر سبک زندگی) و روش هایی را که برای شما مفید هستند پیدا کنید.

🟢 صحبت با یک گفتاردرمانگر درمورد مشکلات مرتبط با بلع.

🟢 ترک سیگار.

ورزش هایی برای تقویت ریه و رفع مشکلات تنفسی

همه ما می دانیم که فعالیت بدنی به تناسب اندام کمک می کند. همچنین تفکر، حافظه و خلق و خوی ما را بهبود می بخشد و از بیماری هایی مانند فشار خون بالا و دیابت جلوگیری می کند. تعداد کمی از مردم متوجه این موضوع می شوند که ورزش همچنین ریه های ما را سالم نگه می دارد.

مطالعه بیشتر: نقش ورزش در بیماری پارکینسون

کار ریه ها چیست؟

وقتی نفس می کشید، ریه های شما اکسیژن دریافت می کنند و سپس در بدن شما گردش می کند و انرژی لازم را برای تان فراهم می کند.

ورزش باعث می شود ریه ها میزان تنفس خود را برای مطابقت با عملکرد قلب افزایش دهند، این امر باعث می شود خون سریعتر به دور بدن بخصوص به ماهیچه ها پمپ شود. ریه ها و قفسه سینه به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند تا منبسط شوند. آن ها با نیاز به تنفس عمیق تر و بزرگتر سازگار می شوند.

وقتی ریه ها در بهترین حالت کار نمی کنند چه اتفاقی می افتد؟

وقتی ماهیچه ها و مفاصل که در مکانیسم تنفس ما کار می کنند ضعیف یا سفت شوند، ریه ها کارایی کمتری دارند. این بدان معناست که ممکن است فرد هنگام انجام کارهای روزمره دچار تنگی نفس شود و سریع تر خسته شود. برخی از افراد به سختی سرفه می کنند تا بلغم را پاک کنند، که می تواند به عفونت قفسه سینه تبدیل شود.

ورزش ریه برای افراد مبتلا به پارکینسون بسیار مهم است. ذات الریه دلیل اصلی بستری شدن افراد مبتلا به این بیماری در شرایط اضطراری است و عوارض تنفسی مانند عفونت قفسه سینه یا ذات الریه می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

تست ریه ها در خانه

اگر نگران تنفس خود هستید، یا احساس می کنید که سینه شما به حدی سفت شده است که نمی توانید یک نفس عمیق بکشید، پزشک عمومی می تواند یک آزمایش برای تشخیص مشکلات ریوی ترتیب دهد. در این تست از دستگاه اسپیرومتر استفاده می شود که میزان هوای استنشاق و بازدم را اندازه گیری می کند.

با این حال، روش های سرگرم کننده تری وجود دارد که می توانید بر روی خود آزمایش کنید. در زیر چهار چک ساده وجود دارد که همچنین ریه های شما را تقویت کرده و قفسه سینه شما را انعطاف پذیر می کند. اگر برخی از این آزمایش ها برای شما دشوار است، باید بدانید که برای تقویت ریه های خود کارهایی باید انجام دهید.

عضلات تنفسی

با استفاده از آینه، بدن خود را هنگام تنفس تماشا کنید. ما به طور طبیعی با استفاده از دیافراگم، ماهیچه ای بزرگ در قسمت زیر بغل، نفس می کشیم، بنابراین باید شکم خود را باد کرده و دنده های پایینی خود را به سمت خارج حرکت دهید. هنگامی که نفس را بیرون می دهیم این مناطق به حالت عادی خود برمی گردند.

اگر قفسه سینه شما سفت است، ممکن است با “قفسه سینه” نفس بکشید، جایی که می بینید قسمت بالای قفسه سینه متورم می شود و شانه های شما بالا و پایین می روند. این کار انرژی را هدر می دهد و یک راه تنفسی کارآمد نیست. در صورت نیاز به یادگیری تکنیک های تنفس بهتر، پزشک عمومی شما را به فیزیوتراپیست ارجاع می دهد.

مطالعه بیشتر: تاثیر فیزیوتراپی در پارکینسون

تمرینات تنفسی

قدرت ریه

مدت زمانی را که می توانید یک صدا را نگه دارید، قبل از شروع به لرزش یا بی صدا شدن یا کاهش کیفیت صدا، بررسی کنید (برای مثال بدون توقف بگویید دوووو… تا صدای شما به خاطر کمبود نفس قطع شود). باید بتوانید به اندازه کافی نفس عمیق بکشید تا یک تن صدا را با صدای بلند و با کیفیت خوب برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید. این مدت زمانی است که برای گفتن یک جمله طولانی لازم است اگر با کسی صحبت می کنید. زیر دوش حمام مکان خوبی برای آزمایش است.

انعطاف قفسه سینه

دنده ها از طریق اتصال به ستون فقرات در پشت و سینه در جلو یک “قفس” ایجاد می کنند. این بدان معناست که وضعیت بد بدن و مشکلات شانه یا کمر می تواند حرکت قفسه سینه شما را محدود کند. آیا می توانید بدون خم شدن به عقب دستان خود را مستقیم تا سقف بالا ببرید؟ آیا می توانید قسمت بالایی بدن خود را به پهلو بچرخانید، حداقل تا زاویه ۴۵ درجه، بدون اینکه قسمت پایینی شما نیز دور آن بچرخد؟

یک تمرین بسیار آسان برای ریه شما این است که ۲ دقیقه در یک محل مارچ بزنید (در جا راه رفتن). اگر قادر به ایستادن نیستید می توانید این کار را روی صندلی نشسته انجام دهید. تا جایی که می توانید سرعت خود را بدون نیاز به توقف برای حبس نفس مدیریت کنید. با گذشت زمان، ببینید آیا می توانید بازوهای خود را حرکت دهید، پاهای خود را بالاتر ببرید یا مدت بیشتری راهپیمایی کنید.

در جا زدن نشسته یا ایستاده

با این حال، این فقط یک شروع است و بهتر است برای حفظ تناسب و سلامت ریه ها، از پزشک عمومی خود مشاوره بهتر و دقیق تری بگیرید.

آواز خواندن

آواز خواندن، چه در خانه و چه با گروه، راهی عالی برای حفظ سلامت ریه ها است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن