ماساژ درمانی برای پارکینسون

فهرست مطالب

ماساژ درمانی برای پارکینسون

ماساژ درمانی برای پارکینسون یکی از شیوه های مفید کاهش دردها و اسپاسم های عضلانی برای بیماران پارکینسونی است. برخی از مبتلایان به PD در طول بیماری خود انواع دردهای مختلف را تجربه می کنند و یا دچار دیسکینزی (حرکات غیرارادی) می شوند. بر همین اساس ماساژ می تواند تاثیر فراوانی بر روی کاهش چنین علائمی که حاصل از بیماری پارکینسون هستند داشته باشد. 

   🟢 مطالعه بیشتر: بیماری پارکینسون چیست؟

ماساژ درمانی برای پارکینسون

به طور کلی هدف ماساژ تحریک اعصاب بدن از طریق پوست، بزرگترین اندام حسی بدن است. که معمولاً با حرکات دست بر روی بدن انجام می شود (اما می توان آن را با استفاده از آرنج و پا نیز انجام داد) و می توان آن را در هر قسمت از بدن برای التیام جراحت، تسکین استرس و تنش روانی، بهبود گردش خون، مدیریت درد، شل کردن اسپاسم عضلانی و دفع مواد زائد و سموم بدن استفاده کرد.

تکنیک های ماساژ متفاوتی وجود دارد. برخی از آن ها ملایم هستند و با هدف تحریک ترشح اندورفین (مسکن های بدن) و ایجاد حس آرامش و تندرستی هستند. سایر تکنیک ها برای کمک به کشش عضلات منقبض، کمک به سفت شدن مفاصل و در نتیجه بهبود تحرک و انعطاف پذیری بهتر هستند.

ماساژ نباید باعث آسیب دیدن تان شود، اگرچه ممکن است در صورت اعمال فشار، کمی درد را تجربه کنید. اگر شرایط پزشکی خاصی مانند ترومبوز ورید عمقی، رگ های خونی آسیب دیده و اختلالات خونریزی دارید یا از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید، ماساژ درمانی مناسب شما نیست. اگر استخوان های ضعیف یا شکسته ای دارید مناسب نیست. اگر کبودی یا زخم دارید، قبل از ماساژ باید منتظر بمانید تا بهبود یابد.

تاثیر ماساژ بر درمان پارکینسون چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که ماساژ می تواند به کاهش سفتی ماهیچه ها و عضلات که اغلب در پارکینسون یافت می شود کمک کند. همچنین می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند، آرامش را تقویت کند و شما را قادر سازد تنش را در بدن خود شناسایی و راه هایی برای به حداقل رساندن یا کاهش آن پیدا کنید. تنش می تواند علائم را بدتر کند، بنابراین مهم است که آن را تحت کنترل داشته باشید.

ماساژ همچنین می تواند برای ذهن و بدن نیروبخش و محرک باشد. مهم است که قبل از شروع جلسه ماساژ تصمیم بگیرید که چه اثری – آرامش بخش یا تحریک کننده – می خواهید!

ماساژ به دو صورت عمل می کند:

🟢 عمل مکانیکی که در آن عضلات و بافت های نرم بدن به آن ها فشار وارد می شود یا با حرکات خاصی کشیده می شوند. این کار می‌تواند به شکستن بافت‌های فیبری «گره‌دار»، شل نگه داشتن مفاصل و ترمیم بافت همبند کمک کند.

🟢 یک عمل رفلکسی که در آن ماساژ یک قسمت از بدن، روی قسمت دیگر تأثیر می گذارد، به عنوان مثال ماساژ گردن می تواند به کمردرد کمک کند، یا ماساژ کمر می تواند به درد پا کمک کند. این کار به این دلیل اثر می‌کند که مسیرهای عصبی بخش‌های مختلف بدن را به هم متصل می‌کنند، بنابراین ماساژ می‌تواند اثر «کوبشی» داشته باشد.

ماساژ درمانی برای پارکینسون

مزایای ماساژ درمانی برای پارکینسون شامل موارد زیر است:

🟢 کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

🟢 کاهش درد

🟢 کاهش یبوست

🟢 انعطاف پذیری و تحرک بیشتر

🟢 بهبود گردش خون و حذف مواد زائد و سموم

🟢 بهبود کیفیت خواب

🟢 احساس خودآگاهی و سلامت بیشتر

🟢 شادابی بیشتر

قطعا ماساژ درمانی برای افرادی که مراقب فرد بیمار هستند هم می تواند مفید باشد.

❌ ماساژ برای برخی از افراد مناسب نیست. بنابراین بهتر است قبل از انجام چنین کاری با یک پزشک مشورت کنید. دوستان، خانواده یا سایر افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است بر اساس تجربه شخصی خودشان به شما پیشنهاد چنین کاری را دهند.

توصیه می شود به یک ماساژ تراپیست مراجعه کنید که تجربه کار با پارکینسون را دارد، بنابراین با توجه به تجربه بیشتری که در این زمینه دارند بهتر می توانند کمک کنند.

ماساژ تقریباً در هر جایی که برای شما ایجاد آرامش می کند انجام می شود. ممکن است در یک کلینیک، در خانه شما، خانه پزشک یا در یک بیمارستان باشد. معمولاً روی یک میز ماساژ مخصوص دراز می‌کشید یا روی یک صندلی ماساژور می‌نشینید و معمولاً نیاز است که لباس‌هایتان را تا حدی یا کاملاً درآورید، در این صورت باید حوله‌ها یا ملحفه‌هایی برای رعایت حجاب تهیه کنید.

در اولین قرار ملاقات، پزشک در مورد سابقه پزشکی شما و هر مشکل خاصی که دارید می پرسد. مهم است که هر گونه آسیب یا جراحتی را که ممکن است داشته باشید به آن ها بگویید. جلسه اول معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد و جلسات پیگیری بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. طول دوره درمان به نیازهای فردی شما بستگی دارد و باید در ابتدا با ماساژ درمانگر خود صحبت کنید.

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

منبع: epda.eu.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن