خستگی در پارکینسون

فهرست مطالب

خستگی در بیماران پارکینسون : احساس خستگی مفرط و نیاز مداوم به استراحت

آیا شما یا یکی از عزیزان مبتلا به بیماری پارکینسون احساس خستگی جسمی یا روحی دارید؟ احساس خستگی عمیقی که با استراحت بهبود نمی یابد. حدود نیمی از افراد مبتلا به پارکینسون خستگی را یک مشکل اساسی می دانند و یک سوم می گویند که این ناتوان کننده ترین علامت آن ها است.

مطالعه بیشتر: بیماری پارکینسون چیست؟

خستگی با خواب آلودگی فرق دارد. فردی که خسته است احساس خستگی می کند، اما لزوماً احساس خوابیدن نمی کند.

خستگی در اوایل دوره پارکینسون شایع است و می تواند باعث ایجاد علائم حرکتی خفیف یا شدید شود. بعضی اوقات با علائم دیگری که باعث خواب آلودگی یا خستگی فرد می شود مانند اختلالات خواب یا درد اشتباه گرفته می شود. خستگی نیز یکی از علائم افسردگی است اما فرد می تواند بدون افسردگی خسته شود. استرس و اضطراب می تواند خستگی را بدتر کند.

اثبات نشده است که علت خاصی باعث ایجاد خستگی در پارکینسون می شود. ممکن است علائم حرکتی مانند لرزش (ترمور) و سفتی باعث خستگی عضلات شود. اما خستگی می تواند دلایلی خارج از پارکینسون داشته باشد. شناسایی و درمان بیماری ها یا داروهای مربوط به پارکینسون که باعث خستگی می شوند بسیار مهم است.

خستگی مفرط می تواند افراد را به سمت کاهش ساعات کار یا بازنشستگی پیش از موعد سوق دهد یا از فعالیت های اجتماعی پرهیز کنند. درک خستگی به عنوان علامت پارکینسون و یافتن راه هایی برای کنار آمدن با آن برای حفظ کیفیت خوب زندگی ضروری است.

فهرست مطالب

خستگی

علائم خستگی در پارکینسون

🟠 خستگی جسمی: احساس خستگی عمیق. ممکن است با نوسانات شرایط جسمی بدتر شود.

🟠 خستگی ذهنی: خستگی ذهنی که تمرکز را دشوار می کند.

درمان خستگی در پارکینسون

🟣 درمان های کمی برای خستگی در پارکینسون آزمایش شده است. هیچ یک به تنهایی در برابر خستگی موثر نبوده اند. به نظر نمی رسد که درمان علائم حرکتی به خستگی کمک کند.

🟣 هنگامی که خستگی با علائم دیگر مخلوط می شود، درمان این علائم ممکن است به افراد کمک کند تا انرژی بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، درمان اختلالات خواب می تواند به فرد کمک کند تا خواب آرام در طول شب داشته باشد و درمان افسردگی نیز ممکن است کمک کند.

🟣 برخی از روش های درمانی برای علائم حرکتی ممکن است باعث خستگی یا خواب آلودگی شما شوند. تنظیم دوز این داروها ممکن است به حل مشکل کمک کند.

🟣 با پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید و برای PD نیست صحبت کنید – اینها همچنین ممکن است منجر به خستگی شوند.

🟣 اگرچه تحقیقات کمی در زمینه ارزیابی محرک ها مانند نمک های آمفتامین انجام شده است، اما پزشک شما ممکن است توصیه کند که دوز کم مصرف کنید.

🟣 برای شناسایی و درمان سایر دلایل خستگی علاوه بر PD، مانند کم خونی با پزشک خود مشورت کنید.

🟣 قبل از مصرف هرگونه ویتامین یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید. اینها ممکن است با داروهای پارکینسون یا سایر اختلالات تداخل داشته باشند.

🟣 علاوه بر قرارهای عصبی شناسی، معاینات منظم را با پزشک مراقبت های اولیه انجام دهید. از او بخواهید کمبودهای غذایی مانند ویتامین B، پتاسیم و غیره را آزمایش کند.

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

۹ نکته برای کنار آمدن با خستگی در پارکینسون

🟢 خوب بخورید.

🟢 زیاد آب بنوشید.

🟢 ورزش. پیاده روی، انجام تای چی، رقصیدن، دوچرخه سواری، شنا، یوگا یا یوگا با صندلی انجام دهید – هر آنچه که لذت می برید. خستگی ممکن است شروع ورزش را دشوار کند، اما ممکن است بعد از آن احساس انرژی بیشتری داشته باشید. اگر ادامه کار برایتان دشوار است، ورزش با یک شخص یا گروه دیگر را در نظر بگیرید.

مطالعه بیشتر: یوگا در پارکینسون / تاثیر ورزش بر پارکینسون

🟢 یک برنامه خواب منظم داشته باشید. اگر به دلیل لرزش یا سفتی، هنگام غلتیدن یا نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی در خواب مشکل دارید، در مورد این مسائل با پزشک خود صحبت کنید.

🟢 بعد از ناهار یک خواب کوتاه (۱۰ تا ۳۰ دقیقه) انجام دهید. بعد از ساعت ۳:۰۰ از خوابیدن یا چرت زدن خودداری کنید.

🟢 ارتباط اجتماعی داشته باشید.

🟢 سرعت خود را حفظ کنید: روز خود را طوری تنظیم کنید که در مواقعی که بیشترین انرژی را دارید احساس تحرک کرده و در صورت لزوم فرصت استراحت داشته باشید.

🟢 کاری سرگرم کننده انجام دهید: با یک دوست خوش فکر دیدار کنید یا یک سرگرمی را دنبال کنید.

🟢 در محل کار، به طور منظم استراحت کوتاه کنید.

توجه: خستگی توسط جامعه پارکینسون به عنوان یک نیاز برآورده نشده مشخص شده است. تحقیقات بیشتری برای درک و رفع خستگی در پارکینسون در حال انجام است.

منبع: parkinson.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن