پارکینسون در زنان و بارداری زنان

فهرست مطالب

پارکینسون در زنان و بارداری زنان

🔹چندین مطالعه بالینی نشان داده اند که بیماری پارکینسون در زنان کمتر از مردان شایع است. پارکینسون در مردان ۵۰ درصد بیشتر از زنان رخ می دهد. از همین رو احتمال ازدواج و کار تمام وقت زنان نیز کمتر از مردان مبتلا به پارکینسون است.

🔹محققان مطمئن نیستند که چرا مردان بیشتر از زنان به پارکینسون مبتلا می شوند. برخی از دانشمندان بر این باورند که استروژن از زنان محافظت می کند. برخی دیگر بر این باورند که مردان ضربه های جزئی سر را بیشتر تجربه می کنند و در محل کار در معرض سموم بیشتری قرار می گیرند. در نهایت، برخی معتقدند که ژن‌های موجود بر روی کروموزوم‌های جنسی در ایجاد بیماری نقش دارند.

فهرست مطالب

پارکینسون در زنان

سن شروع پارکینسون در زنان

در مطالعه ای نشان داده شد تفاوتی بین سن شروع پارکینسون در زنان و مردان وجود ندارد، همچنین هیچ تفاوتی در مدت زمان تشخیص بیماری مشاهده نشد. با این حال، برخی از مطالعات قبلی نشان دادند که زنان حدود ۲ سال دیرتر از مردان به PD مبتلا می شوند و تشخیص آن زمان بیشتری طول می کشد.

علائم پارکینسون در زنان

به طور کلی، زنان مبتلا به پارکینسون علائم حرکتی و غیرحرکتی مشابه مردان مبتلا به پارکینسون دارند. زنان بیشتر از مردان دچار لرزش و انقباضات دردناک عضلانی صبح زود می شوند. علائم دیگر عبارتند از:

⭕ لرزش دست ها، بازوها، پاها یا صورت
⭕ سفتی اندام و تنه
⭕ کندی حرکت
⭕ از دست دادن تدریجی حرکت خود به خودی (برادی‌کینزی)
اختلال در تعادل
⭕ عدم هماهنگی
افسردگی
اختلالات خواب
اختلال حافظه یا تفکر
مشکلات ادرار یا یبوست

🔸اگرچه علائم پارکینسون بسیار فردی هستند، برخی از مطالعات تفاوت های کوچکی را در نحوه ظاهر شدن علائم در زنان در مقابل مردان پیدا کرده اند.

🔸یک مطالعه در هلند نشان داد که زنان (۶۷ درصد) بیشتر از مردان (۴۸ درصد) لرزش را تجربه کردند. برخی از مطالعات کوچک نشان می‌دهند که زنان در آزمون‌های توانایی‌ حرکتی و فرآیندهای ذهنی نمره بهتری نسبت به مردان دارند. زنان همچنین بیشتر در معرض افسردگی و مشکلات زندگی روزمره، بیماری های قلبی عروقی و خستگی هستند. مردان نسبت به زنان نرخ بیشتری از اختلالات خواب را تجربه می کنند.

نقش استروژن در بیماری پارکینسون

🔹پارکینسون نواحی متعددی از بدن و مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از مناطقی که به وضوح تحت تأثیر قرار گرفته است، ماده سیاه در مغز است. آسیب و مرگ سلول های عصبی (نورون ها) در جسم سیاه وجود دارد. این سلول‌ها دوپامین را می‌سازند، یک پیام‌رسان شیمیایی (انتقال‌دهنده عصبی) که سیگنال ماهیچه‌ها را برای تولید حرکات صاف و هدفمند انتقال می دهد. آسیب به جسم سیاه باعث علائم رایج در PD می شود، مانند لرزش، سفتی و از دست دادن حرکت خود به خودی.

🔹نشان داده شده است که استروژن اثرات متعددی بر دوپامین دارد، از جمله میزان دوپامین جذب شده به سلول‌های عصبی. بعلاوه، به نظر می‌رسد استروژن یک اثر محافظتی بر نورون‌هایی که دوپامین تولید می‌کنند دارد. 

🔹محققان علاقه مند به استفاده احتمالی از استروژن برای کاهش سرعت پیشرفت PD هستند. با این حال، پیچیدگی‌های استروژن چالش‌هایی را در طراحی مطالعات بالینی ایجاد می‌کند. به علاوه، همه مطالعات نشان نمی‌دهند که استروژن اثر محافظتی دارد.

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

درمان پارکینسون در زنان

🔺مطالعات قبلی چندین تفاوت جنسیتی را در نحوه واکنش مردان و زنان به درمان پارکینسون نشان داد. این یافته ها منجر به این شد که لوودوپا، داروی استاندارد مورد استفاده برای درمان پارکینسون، در دوزهای کمتری برای زنان نسبت به مردان تجویز شود. این مطالعات همچنین نشان داد که زنان نسبت به مردان دارای میزان بیشتری از دیسکینزی (حرکات غیرارادی) ناشی از لوودوپا هستند. با این حال، مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد تفاوتی در نحوه عملکرد لوودوپا در زنان در مقایسه با مردان پیدا نکرد.

🔺تحریک عمیق مغز می تواند علائم حرکتی و کیفیت زندگی زنان را بهبود بخشد. با این حال، زنان کمتر از مردان این درمان را دریافت می کنند.

پارکینسون در زنان باردار

🔹بر اساس یک بررسی جدید بر روی مقالات مختلف پزشکی در مورد پارکینسون و بارداری، تقریبا نیمی از زنان مبتلا به بیماری پارکینسون (PD) که باردار می شوند علائم حرکتی شان بدتر می شود.

🔹حدود نیمی از زنان در دوران بارداری بدتر شدن علائم پارکینسون را تجربه کردند. داروهای پارکینسون بدتر شدن علائم را فقط برای یک سوم زنانی که این علائم را داشتند و دارو مصرف کرده بودند کاهش داد. به نظر نمی رسد بیماری پارکینسون خطر عوارض زایمان یا نقایص مادرزادی در نوزاد را افزایش دهد.

🔹برای برخی مصرف داروهای لوودوپا می تواند مفید باشد.به نظر می رسد این داروها برای مادر و کودک بی خطر هستند. علاوه بر این، به نظر نمی رسد پارکینسون خطر عوارض هنگام تولد یا نقایص مادرزادی را افزایش دهد. این مطالعه در نسخه آنلاین پارکینسونیسم و اختلالات مرتبط در مه ۲۰۱۷ منتشر شده است.

🔹بیماری پارکینسون معمولاً پس از ۵۵ سالگی – یعنی در سن خارج از باروری – ایجاد می شود، اما سالانه حدود ۴۰۰ زن زیر ۵۰ سال در ایالات متحده به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند اما مشخص نیست چند نفر باردار می شوند.

پارکینسون در زنان باردار

درمان پارکینسون در حین بارداری

🔸افراد خواه مبتلا به پارکینسون باشند یا نباشند، زنانی که قصد باردار شدن دارند یا باردار می شوند نباید از آمانتادین استفاده کنند. تغذیه با شیر مادر در هنگام مصرف داروهای پارکینسون معمولاً توصیه نمی شود، زیرا اطلاعات کمی در مورد ترشح این داروها در شیر مادر وجود دارد.

🔸ممکن است بارداری در بین زنان مبتلا به پارکینسون غیرعادی باشد، اما متخصصان مغز و اعصاب باید برای درمان زنانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند یا باردار می شوند، آماده باشند. شواهد محدود موجود نشان می دهد که لوودوپا را می توان با خیال راحت برای علائم حرکتی پارکینسون در دوران بارداری مصرف کرد.

توضیحات احتمالی برای بدتر شدن علائم عبارتند از پیشرفت پارکینسون، تغییر در چگونگی متابولیسم داروهای پارکینسون در دوران بارداری، استرس فیزیکی بارداری، یا صرف مصرف لوودوپا بسیار کم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن