بی اختیاری ادرار در پارکینسون {تشخیص و درمان اختلال ادرار}

فهرست مطالب

بی اختیاری ادرار در پارکینسون

🔺بیماری پارکینسون (PD) دارای علائم بسیاری است که ارتباط کمی با مشکلات حرکتی دارند یا اصلاً ارتباطی ندارند که در اصطلاح به آن ها علائم غیر حرکتی می گویند. از جمله این علائم غیر حرکتی، مشکلات سیستم عصبی خودمختار – بخشی از سیستم عصبی که عملکردهای “خودکار” بدن را کنترل می کند، مانند ضربان قلب، فشار خون، تعریق، عملکرد جنسی و عملکرد دستگاه گوارش و بی اختیاری ادرار است. 

🟢 مطالعه بیشتر: بیماری پارکینسون چیست؟

فهرست مطالب

بی اختیاری ادرار در پارکینسون

🔺این علائم اغلب از جدی ترین و پیچیده ترین مسائلی هستند که افراد مبتلا به پارکینسون با آن مواجه هستند. برخلاف اختلال عملکرد روده (به عنوان مثال، یبوست)، که اغلب قبل ناشی از علائم حرکتی پارکینسون است، اختلال در ادرار معمولاً تا مراحل بعدی بیماری پارکینسون مشکلی ایجاد نمی کند.

🔺مثانه ۲ وظیفه اصلی دارد – ذخیره کردن ادرار در زمان ساخته شدن و سپس تخلیه ادرار. با پارکینسون، مشکلات می توانند در هر دو زمینه ظاهر شوند.

🔺مطالعات اخیر نشان می دهد که ۳۰ تا ۴۰ درصد از افراد مبتلا به پارکینسون مشکلات ادراری دارند. با وجود فراوانی اختلال عملکرد ادرار، بی اختیاری ادرار واقعی نسبتاً نادر است. بی اختیاری دردسرساز تنها در حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به پارکینسون ایجاد می شود.

🔺شایع ترین علائم بی اختیاری ادرار که افراد مبتلا به پارکینسون تجربه می کنند عبارتند از:

     🟠 نیاز به تکرر ادرار

     🟠 ایجاد احساس فوریت ادراری

🔺این علائم معمولاً به این معنی است که شما مثانه تحریک پذیر یا بیش فعال دارید. مثانه شما به مغز سیگنال می دهد که پر است و باید تخلیه شود در حالی که در واقع اینطور نیست. این کار ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد، بنابراین ممکن است مجبور شوید چندین بار در طول شب برای رفتن به دستشویی بیدار شوید.

🔺اختلال در تخلیه مثانه یک ویژگی کم‌تکرار اما مشکل‌ساز در پارکینسون است. ممکن است به دلیل تاخیر یا مشکل در شل شدن عضلات اسفنکتر (یا بنداره یک عضله دایره‌ای‌شکل است که به‌طور معمول، انقباض مجاری و منافذ طبیعی بدن و در صورت نیاز، باز یا بسته شدن مجرا یا منفذ را کنترل می‌کند.) مجرای ادرار باشد. این عضلات باید شل شوند تا مثانه خالی شود. این علت می تواند منجر به تردید در شروع ادرار، مشکل در ایجاد جریان و تخلیه ناقص مثانه شود. دیستونی – انقباضات غیرارادی عضلات – یکی از عوامل ایجاد مشکل در شل شدن عضلات اسفنکتر است.

تشخیص بی اختیاری ادرار در بیماران پارکینسون

🔺تشخیص علائم بی اختیاری ادرار با شرح حال بیمار شروع می شود.

🔺پزشک می خواهد بداند که مشکلات از چه زمانی شروع شده است. سپس یک معاینه فیزیکی برای رد سایر علل احتمالی مشکلات مثانه انجام می‌دهد.

🔺آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

🟢 آزمایش ادرار برای بررسی ادرار از نظر علائم بیماری یا نوع بیماری.

🟢 سونوگرافی برای تشخیص باقیمانده ادرار در مثانه.

🟢 مرور تعداد دفع ادرار برای کمک به پزشک در درک الگوهای ادرار غیر طبیعی.

🔺گاهی اوقات، نیاز به آزمایش‌های بیشتری است، از جمله نوار مثانه یا تست اورودینامیک برای آزمایش اینکه مثانه، اسفنکترها و مجرای ادرار چقدر ادرار را نگه داشته و آزاد می‌کنند، یا سیستوسکوپی برای آزمایش بیماری‌های مثانه و مجرای ادرار.

تشخیص بی اختیاری ادرار در بیماران پارکینسون

درمان بی اختیاری ادرار در پارکینسون

درمان وضعیتی

🔺علائم بی اختیاری ادرار را می توان به روش های مختلفی درمان کرد، از جمله روش های رفتاری، مدیریت پزشکی یا جراحی.

🔺اولین شیوه درمان، استفاده از روش های کم ریسک تر است. که شامل:

🔴 ادرار کردن به موقع، که شامل ادرار کردن بر اساس یک برنامه مشخص است، که فاصله بین زمان های دستشویی رفتن به تدریج افزایش می یابد.

🔴 بازآموزی مثانه/سرکوب اصرار به منظور آموزش نگه داشتن مثانه برای مدت زمان طولانی و امکان افزایش اندازه آن.

🔴 تمرینات عضلات کف لگن، از جمله مانور ناک (Knack) و تمرینات کگل (kegel).

تمرینات کگل

🔺این تمرینات برای مردان و زنان می تواند قدرت عضلات کف لگن را افزایش دهد و نشت مثانه را کاهش دهد.

🔺برخی غذاها و نوشیدنی ها نیز می توانند مثانه بیش فعال را تشدید کنند. که شامل غذاهای تند، کافئین، الکل، شیرین کننده‌های مصنوعی و دیورتیک‌ها (قرص‌های ادرارآور) می‌شود که توصیه می‌شود در صورت داشتن مشکلات مثانه، مصرف آن‌ها را مدیریت کنید یا از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

دارو درمانی

🔺خط دوم درمان برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون با مشکلات مثانه، مدیریت دارویی است.

🔺داروهای متعددی از جمله قرص وسیکر (VESIcare) و اکسی بوتینین (Ditropan) برای درمان مشکلات مثانه در دسترس هستند. با این حال، عوارض جانبی بسیاری از این داروها مانند خشکی دهان و چشم، یبوست، ناراحتی معده، مشکلات حافظه و تشدید علائم پارکینسون مشاهده شده است.

✅ مطالعه بیشتر: علائم اولیه پارکینسون چیست؟

🔺داروهای جدیدتر، از جمله داروی میرابگرون، آگونیست خوراکی بتا-۳، در درمان مشکلات مثانه پارکینسون موفق عمل کرده اند، مگر برای کسانی که فشار خون بسیار بالا دارند.

✅ مطالعه بیشتر: داروی پارکینسون چیست؟

درمان با جراحی

🔺برای بیماران پارکینسونی که بی اختیاری ادرار آن ها با درمان وضعیتی یا دارو کنترل نمی شود، جراحی ممکن است یکی دیگر از گزینه ها باشد. گزینه های جراحی عبارتند از:

🟢 InterStim که یک دستگاه کوچک شبیه ضربان ساز است که درست در زیر پوست لگن کاشته شده می شود. دستگاه محرک، پالس های الکتریکی ملایمی را ساطع می کند که ناحیه ای نزدیک اعصاب خاجی را هدف قرار می دهد، گروهی از اعصاب که در پایه ستون فقرات که مسئول عملکرد ادرار هستند. این دستگاه فعالیت عصبی را با کنترل مثانه تعدیل می کند.

🟢 تحریک عصب تیبیا از راه پوست، که یک روش اداری است که تحریک الکتریکی را برای کنترل عملکرد مثانه فراهم می کند. در طول این عمل، پا بالا می‌رود و یک الکترود سوزنی (طب سوزنی) در نزدیکی عصب مچ پا، که به عنوان عصب تیبیال شناخته می‌شود، قرار می‌گیرد. یک محرک به الکترود متصل می شود و پالس های الکتریکی خفیفی را به عصب تیبیا می فرستد. سپس تکانه ها به ناحیه عصب خاجی می روند، جایی که عملکرد مثانه کنترل می شود.

دستگاه کنترل بی اختیاری ادرار
دستگاه کنترل بی اختیاری ادرار

🔺تحریک عصب تیبیا از راه پوست یک انتخاب بسیار محبوب با نتایج خوب و بسیار کم خطر است.

🔺تزریق بوتاکس همچنین مورد تایید FDA برای حل مشکلات بی اختیاری ادرار در پارکینسون است. در طی این روش، یک اسکوپ کوچک از داخل مثانه عبور داده می شود و به دیواره مثانه از طریق سوزن های ریز بوتاکس تزریق می شود.

🔺تزریق پارکینسون بر روی بیماران تاثیر بسیار خوبی داشته است، اگرچه عفونت مجاری ادراری یک عارضه جانبی رایج است.

🔺در حالی که بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون مشکلات مثانه را تجربه می‌کنند، اما این مشکلات نباید آن ها را در خانه نگه دارد. در واقع هرکسی می‌تواند با دفع بر اساس برنامه، نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های بدون کافئین و یادگیری تمرینات کگل، سلامت مثانه خود را بهبود بخشد. برخی داروها یا روش های جزئی نیز می توانند کمک کنند.

🔺درمان مناسب می تواند کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی برای بیماران مبتلا به PD بهبود بخشد. کلید این است که با پزشک خود در مورد بهترین گزینه برای علائم خاص تان گفتگویی آزاد داشته باشید.

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن