مشکل بلع و گفتار در پارکینسون

فهرست مطالب

مشکل بلع غذا در پارکینسون

مشکل بلع در بیماران پارکینسون در مراحل پیشرفته پارکینسون امکان پذیر است و سبب از دست دادن کنترل ماهیچه های دهان و گلو می شود که افراد به سختی غذا را قورت می دهند. در نتیجه جویدن و قورت دادن غذاهای جامد دشوار می شوند. اگر به بیماری پارکینسون مبتلا هستید و بلعیدن برای شما سخت است، احتمال آسپیراسیون (خفگی) و ذات الریه بیشتر است. برای برخی از بیماران، تکنیک های خاص بلع برای کاهش این مشکلات کافی است. برخی دیگر باید رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

🟢 مطالعه بیشتر: بیماری پارکینسون چیست؟

فهرست مطالب

تشخیص اختلال بلع در پارکینسون

اگر به بیماری پارکینسون مبتلا هستید و در بلع مشکل دارید، با پزشک صحبت کنید. پزشک شما را به یک گفتار درمانگر ارجاع می دهد که می تواند نحوه قورت دادن تان را به دقت بررسی کند و بفهمد آیا آسپیراسیون می تواند مشکل ساز باشد یا خیر.

برای مثال ممکن است پزشک از شما بخواهد تا انواع مختلفی از غذاها را امتحان کنید و در همین حین با دستگاه ایکس ری گلو و حنجره شما را بررسی کند که آیا در هنگام غذا خوردن دچار مشکل هستید یا خیر.

مشکل در بلع

علائم مشکل بلع (دیسفاژی) در پارکینسون

تشخیص زودهنگام دیسفاژی مهم است. شروع زودهنگام درمان می تواند عوارض و خطر مرگ را کاهش دهد. برخی از علائم دیسفاژی ممکن است واضح نباشند، اما آگاهی از آن ها می تواند به شما کمک کند علائم احتمالی آن را در مراحل اولیه تشخیص دهید، مانند:

🟡 کاهش وزن
🟡 مشکل در نوشیدن یا نگهداری مایعات و غذا در دهان
🟡 عدم کنترل ریزش آب دهان
🟡 سرفه یا خفگی در حین غذا خوردن
🟡 احساس گیرکردن غذا در گلو
🟡 سوزش سر دل یا گلودرد بعد از غذا خوردن

درمان مشکل غذا خوردن در پارکینسون

اگر نگران دیسفاژی هستید، اولین قدم خوب این است که با متخصص مغز و اعصاب خود صحبت کنید. متخصص مغز و اعصاب می تواند شما را به یک گفتار درمانگر ارجاع دهد.

🟣 گفتار درمانگر راه های مختلفی را برای درمان می تواند به شما پیشنهاد کند. یکی از روش ها تکنیک صدای لی سیلورمن (LSVT) است. LSVT ابتدا به عنوان یک روش درمانی برای کمک به افراد مبتلا به مشکلات گفتاری در پارکینسون طراحی شد. با این حال، این تکنیک می تواند به مشکلات بلع نیز کمک کند. LSVT بر بلع اغراق آمیز و صحبت کردن تاکید دارد. این کار به افراد کمک می‌کند تا قورت دادن “سخت و اغراق شده” را تمرین کنند، که می‌تواند به حرکت غذا در گلو کمک کند.

🟣 یکی دیگر از گزینه های درمانی، تمرین قدرت عضلانی بازدمی (EMST) نام دارد. این تمرین بر تقویت عضلاتی تمرکز دارد که به تنفس شما کمک می کند. در طول EMST کاردرمانگر ممکن است از شما بخواهد از یک ابزار دستی استفاده کنید. این ابزار ماهیچه های تنفسی شما را تمرین و تقویت می کند، درست مانند وزنه زدن شخصی در باشگاه. تمرین این ماهیچه ها بر بلع تاثیر می گذارد و آن را ایمن تر و آسان تر می کند.

🟣 پزشکان همچنین می توانند برای درمان دیسفاژی دارو تجویز کنند. قطره چشمی آتروپین می تواند از ترشح آب دهان هنگام قرار دادن روی زبان جلوگیری کند. پزشک همچنین ممکن است در دز داروهای پارکینسون تان تغییری ایجاد کند. داروهای PD می توانند به بهبود مهارت های حرکتی در کل بدن و همچنین بلع کمک کنند.

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

کمک به مشکل بلع در پارکینسون

آسان کردن مشکل جویدن و بلعیدن:

نحوه نشستن و خوردن و نوع غذایی که می خورید می تواند بر توانایی شما در بلع تأثیر بگذارد. برای آسان‌تر کردن جویدن و بلعیدن، می‌توانید:

💠 عمودی با زاویه ۹۰ درجه بنشینید.
💠 سر خود را کمی به جلو خم کنید.
💠 پس از صرف غذا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در حالت نشسته یا ایستاده بمانید.

زمانی که غذا می خورید:

🔹 حواس پرتی را کاهش دهید.
🔹 روی خوردن و آشامیدن متمرکز بمانید.
🔹 با غذا در دهان خود صحبت نکنید.
🔹 آهسته غذا بخورید.
🔹 غذای خود را به قطعات کوچک برش دهید و آن را کاملا بجوید.
🔹 سعی نکنید بیشتر از نصف قاشق در یک زمان بخورید.
🔹 نیاز نیست لقمه یا نوشیدنی را به یکباره قورت دهید.
🔹 اگر غذا یا نوشیدنی در گلو گیر کرد، به آرامی سرفه کنید یا گلوی خود را صاف کنید و قبل از نفس کشیدن دوباره قورت دهید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.
🔹 روی قورت دادن مکرر تمرکز کنید.

مشکل بلع در پارکینسون

اگر بزاق کافی تولید نمی کنید:

🔆 به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
🔆 هر چند وقت یکبار مقداری یخ طعم دار بمکید تا به بزاق اضافه شود. این کار به عمل قورت دادن کمک زیادی می کند.

اگر جویدن برای تان سخت است:

🟠 بیشتر غذاهای نرم بخورید.
🟠 غذای خود را در مخلوط کن پوره کنید.
🟠 اگر مایعات رقیق باعث سرفه می شوند، آن ها را کمی غلیظ کنید. همچنین می توانید به جای مایعات رقیق از مایعات غلیظ تر استفاده کنید، مانند شهد به جای آب میوه و سوپ خامه ای به جای آبگوشت ساده.

چه زمانی دارو مصرف کنیم؟

بعضی از داروها را می توان نصف کرد و سپس مصرف کرد اما بعضی دیگر از داروها مانند لوودوپا نباید نصف شوند زیرا در نحوه عملکردش اختلال ایجاد می شود. بهتر است از داروساز یا پزشک در مورد نوع دارو و نحوه مصرف آن سوال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن