سلامت استخوان ها در پارکینسون

فهرست مطالب

سلامت استخوان ها در بیماران پارکینسون

با پیشرفت بیماری پارکینسون (PD)، تجربه تغییراتی در ستون فقرات، دست ها و پاها معمول است. سلامت استخوان ها در بیماران پارکینسون ممکن است به خطر بیافتد.

تقریباً هر فردی که با پارکینسون زندگی می کند، درجاتی از سفتی عضله را تجربه خواهد کرد. سفتی عضلات مرتبط با پارکینسون بیشتر در عضلاتی که اندام و تنه را خم می کنند قابل مشاهده است. تجربیات معمول شامل خم شدن گردن، پیچ خوردن تنه با افتادگی شانه ها و خم شدن در مچ دستان، انگشتان، آرنج، لگن و زانوها است. این تغییرات با گذشت زمان پیشرفت می کنند.

یک سوم یا بیشتر از افراد مبتلا به پارکینسون سرانجام تغییراتی در وضعیت شان ایجاد می شود، اگرچه این اتفاق بیشتر در پارکینسون پیشرفته رخ می دهد. برخی از افراد با خم شدن شدید به سمت جلو یا به یک طرف تغییرات شدید وضعیتی را تجربه می کنند.

سلامت استخوان در پارکینسون
سلامت استخوان ها در پارکینسون

سایر تغییرات شایع شامل دیستونی، اسپاسم عضلات و گرفتگی عضلات است که به ویژه در پا مشاهده می شود و پوکی استخوان، که در آن استخوان ها ضعیف شده و می تواند خطر سقوط و شکستگی را افزایش دهد. 

در آخر، بررسی تأثیر جراحی های ارتوپدی در ناهنجاری های ستون فقرات غیر مرتبط با PD، تعویض مفصل ران و زانو و سایر مشکلات استخوانی مهم است، که ممکن است چالش های منحصر به فردی برای افراد مبتلا به پارکینسون داشته باشد. 

اگرچه افراد مبتلا به پارکینسون می توانند از چنین جراحی هایی بهره مند شوند، اما ممکن است بهبودی طولانی تر و پیچیده تری نسبت به افراد بدون PD داشته باشند.

سفتی، ضعف عضلات و انقباضات غیرارادی عضلات (دیستونی) می تواند باعث تغییر شکل دردناک در افراد مبتلا به PD شود. ستون فقرات کج یا پیچ خورده همچنین می تواند فرد را از تعادل خارج کرده و خطر سقوط را افزایش دهد.

این تغییرات معمول در اسکلت و استخوان ها می تواند با PD ایجاد شود:

🟠 شانه یخ زده: سفتی، درد و از دست دادن دامنه حرکتی شانه، بسیاری از افراد این علامت را قبل از تشخیص پارکینسون تجربه می کنند.

🟠 انگشتان یا انگشتان خم شده: یک انگشت ممکن است کشیده شود، انگشت شست ممکن است به داخل تا شود، انگشتان ممکن است به سمت پایین کف دست و پا بسته شوند ، انگشت شست پا ممکن است به سمت بالا خم شود در حالی که انگشتان دیگر در زیر حلقه می شوند.

🟠 وضعیت خمیده (کامپتوکورمیا): ستون فقرات هنگام راه رفتن ، در شدیدترین موارد تا ۹۰ درجه ، به جلو خم می شود. این وضعیت به این دلیل بوجود می آید که باسن و زانوها خم هستند و هنگام خوابیدن از بین می روند.

🟠 خم شدن به پهلو (سندرم پیزا): هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن، به طور غیر ارادی تنه را به یک طرف متمایل می کنید. همیشه به همان طرف متمایل هستید.

🟠 اسکولیوز: پیچ خوردگی یا انحنای جانبی ستون فقرات.

🟠 سر افتاده (آنتروکولیس): سر و گردن به جلو خم می شوند. چانه ممکن است تا پایین جناغ یا استخوان سینه پایین بیاید (در آتروفی سیستم چندگانه بیشتر از پارکینسون است).

🟠 شکستگی استخوان: افراد مبتلا به PD در معرض خطر شکستگی استخوان، به ویژه فرود آمدن روی مفصل ران قرار دارند و شکستگی در ناحیه زانو نیز شایع، دردناک و گاهی اوقات تشخیص داده نمی شود.

🟠 تراکم استخوان کم: استخوان ها ممکن است ضعیف شده و در اثر کمبود ورزش تحمل وزن مانند پیاده روی و کمبود کلسیم و ویتامین D در معرض پوکی استخوان قرار گیرند. سایر عوامل خطر پوکی استخوان شامل سن بالاتر، جنسیت (زنان > مردان)، پایین بودن وزن بدن و سیگار کشیدن فرد مبتلا به PD که به پوکی استخوان هم مبتلا است، در صورت افتادن، استخوان شکسته می شود.

قوس گردن
سلامت استخوان ها در بیماران پارکینسون - سر افتاده (آنتروکولیس)

علائم دیگر در سلامت استخوان ها

سن یا پارکینسون

از آنجا که بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به پارکینسون، سن است (میانگین سن تشخیص ۶۰ سال است)، مشکلات اسکلتی مرتبط با پیری اغلب توسط افراد مبتلا به PD تجربه می شود. در حالی که مشخص نیست که PD خطر یا حتی شدت این سایر بیماری های اسکلتی را افزایش می دهد، مشکلات بیماری پارکینسون می تواند علائم این شرایط را برجسته تر کند.

🟢 آرتروز، آسیب مفصلی همراه با ساییدگی و پارگی مفاصل در پیری تقریباً جهانی است. آرتروز تمایل دارد مفاصل بزرگتر مانند لگن و زانو را تحت تأثیر قرار دهد.

🟢 آرتروز ستون فقرات نیز بسیار شایع است. ممکن است به توسعه تنگی نخاع، باریک شدن کانال در ستون فقرات که نخاع را در خود جای داده است کمک کند. در موارد شدید، تنگی نخاع هنگام خروج از ستون فقرات یا حتی به خود نخاع باعث آسیب به اعصاب می شود.

🟢 اختلالات دیسک های فیبری بین استخوان های ستون فقرات نیز می تواند باعث درد، بی حسی یا ضعف اندام شود.

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

درمان مشکلات استخوان در پارکینسون

درمان های پزشکی می توانند به از بین بردن سفتی و انقباضات عضلانی کمک کنند که به تغییر وضعیت بدن کمک می کند. رویکرد درمانی بسیار به علائم منحصر به فرد و سلامت کلی فرد بستگی دارد. پزشک شما ممکن است توصیه کند:

🟢 دوپامین: دارویی استاندارد برای علائم حرکتی PD، کاربیدوپا / لوودوپا (که اغلب با عنوان Sinemet® تجویز می شود). اگر قبلا دوپامین مصرف نکرده اید، شروع این دارو ممکن است علائمی مانند حالت خمیده را بهبود بخشد و از پایدار ماندن آن ها جلوگیری کند. اگر قبلاً دوپامین مصرف کرده اید، دوز و برنامه دارویی خود را با پزشک خود مرور کنید تا مطمئن شوید که به خوبی اثر می کند.

🟢 تزریق بوتاکس: این تزریق ها باعث آرامش عضلات خم شده یا اسپاسم می شوند. آن ها به طور معمول در مناطق خاص تحت تأثیر قرار می گیرند، مانند دست ها، پاها و گردن، اما نه در عضلات بزرگتر که درگیر ناهنجاری های وضعیتی تنه هستند.

🟢 تحریک عمیق مغز (DBS): یک روش جراحی است که ممکن است برای انواع خاصی از انقباضات عضلانی مفید باشد.

🟢 جراحی: برای درمان آرتروز قابل توجه، بیماری دیسک یا تنگی نخاع ممکن است به درمان های جراحی (تعویض مفصل، جراحی ستون فقرات) نیاز باشد. مانند هر روش درمانی جراحی، خطرات و فواید آن باید با دقت سنجیده شود.

نکاتی برای حفظ سلامت استخوان ها

✅ با پزشک در مورد رژیم دارویی پارکینسون خود صحبت کنید – تغییرات دارویی که ممکن است باعث کاهش مشکلات اسکلتی / ستون فقرات و راهکارهایی برای بهینه سازی داروها شود تا اطمینان حاصل شود که برای پارکینسون بسیار موثر هستند.

✅ در مورد آزمایش تراکم استخوان و مواد معدنی از پزشک مراقبت های اولیه خود سوال کنید. اگر کم باشد، داروهایی برای کمک به حفظ یا افزایش آن موجود است.

✅ در مورد آزمایش سطح ویتامین D در خون با پزشک خود مشورت کنید. اگر کم است، به توصیه های پزشک در مورد مصرف مکمل ها توجه کنید.

✅ با ایمن سازی خانه با توصیه یک متخصص کاردرمانی و استفاده از وسایل کمکی صحیح (از جمله انواع مختلف واکر یا عصا) در صورت نیاز طبق دستورالعمل فیزیوتراپی، خطر سقوط را کاهش دهید.

✅ فعال باشید و به حرکت خود ادامه دهید. ورزش به تقویت استخوان ها کمک می کند و می تواند دیستونی را از بین دیگر علائم کاهش دهد. هیچ تمرین استانداردی وجود ندارد – هر کاری که از آن لذت می برید و می توانید انجام دهید تمرین صحیحی است. سعی کنید حداقل ۳۰-۴۵ دقیقه در روز فعالیت داشته باشید. پیاده روی، شنا، یوگا، تای چی، رقص و … همه گزینه های خوبی هستند.

✅ برای مشاوره در مورد چگونگی انجام کشش، تقویت و شل کردن عضلات و همچنین برای یک برنامه تمرین متناسب با علائم PD خود، به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید.

✅ از پزشک خود در مورد تشخیص تغییرات وضعیت بد موقع، زمانی که قابل درمان هستند و قبل از اینکه دائمی شوند، سوال کنید.

✅ برای رد کردن علت های درد غیرمرتبط با PD یا تغییر در ستون فقرات غیرمرتبط با PD به پزشک خود مراجعه کنید.

✅ درمان های جایگزین یا مکمل ممکن است در بعضی موارد مفید باشد. به عنوان مثال، طب سوزنی یا ماساژدرمانی می تواند به کاهش درد برخی از افراد کمک کند و ممکن است مورد توجه قرار گیرد.

منبع: parkinson.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن