سرگیجه در بیماران پارکینسون

فهرست مطالب

سرگیجه و یا گیجی در بیماران پارکینسون

احساس سرگیجه معمولاً از علائم گزارش شده در بیماران پارکینسون (PD) است. سرگیجه یا گیجی می تواند به دلایل زیادی مرتبط باشد و فقط مختص پارکینسون نیست. علائم می تواند ناشی از داروها، فشار خون پایین، اضطراب، سرماخوردگی، آنفولانزا، کم آبی بدن، بیماری های قلبی و موارد دیگر باشد.

🟢 مطالعه بیشتر: بیماری پارکینسون چیست؟

اگر به طور منظم دچار سرگیجه یا گیجی می شوید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

به طور کلی، هر دو علامت در افراد در مراحل اولیه بیماری پارکینسون کمتر قابل مشاهده است. در افراد مسن مبتلا به پارکینسون بیشتر احساس سرگیجه حس می شود. بسیاری از افراد مبتلا به PD حتی بدون علائم سرگیجه یا گیجی دچار اختلال در عملکرد دهلیزی (مشکلات تعادل مربوط به گوش داخلی) می شوند. بر اساس مطالعات محققان افرادی که میگرن دارند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون باشند.

🟢 مطالعه بیشتر: مراحل پیشرفت بیماری پارکینسون

در حالی که این علامت غیر حرکتی شایع است، پزشکان اغلب آن را به درستی تشخیص نمی دهند. برای اینکه بتوانید درمان خود را به بهترین نحوه انجام دهید، باید علت سرگیجه خود را شناسایی کنید، بنابراین می توانید با یک پزشک به بررسی آن بپردازید.

سرگیجه

علت سرگیجه در پارکینسون

🟠 افت فشار خون: افت مداوم فشار خون که درحالت های متفاوت نشسته یا خوابیده و یا ایستاده ایجاد می شود می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری موقت شود. این مهمترین دلیل سرگیجه در افراد مبتلا به پارکینسون است که از آن چشم پوشی می شود.

🟠 سرگیجه یا سرگیجه ناشی از دارو: آگونیست های دوپامین رایج ترین داروهای مرتبط با سرگیجه در PD هستند.

🟠 سرگیجه موضعی پاروکسیسمال خوش خیم (BPPV): سرگیجه ناگهانی هنگام چرخیدن در رختخواب یا گیجی که فقط چند ثانیه طول می کشد. با استفاده از مانور Dix-Hallpike می توان آن را تشخیص داد.

🟠 سردردهای میگرنی: درد در سر می تواند دلیل احتمالی سرگیجه یا گیجی باشد. برخی از متخصصان از این امر به عنوان سرگیجه ناشی از میگرن یاد می کنند. در بیشتر موارد، درمان سردرد یا میگرن می تواند سرگیجه را برطرف کند.

🟠 حمله ایسکمی گذرا یا سکته مغزی: شروع ناگهانی سرگیجه، معمولاً در حضور علائم عصبی دیگر، احتمالاً می تواند یک حمله ایسکمی گذرا (حمله ای کوتاه مانند سکته مغزی) یا سکته باشد. در صورت مشکوک بودن به سکته مغزی، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان های مربوط به سکته مغزی قرار بگیرید.

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

درمان سرگیجه در پارکینسون

🟠 هنگامی که با افت فشار خون ارتوستاتیک در این بیماری همراه شدید میتوانید با (نوشیدن ۶-۸ لیوان آب در روز)، جوراب های فشاری، افزایش نمک در رژیم غذایی و گاهی با داروها (مانند فلورینف، میدودرین، درکسیدوپا یا مستینون) خود را درمان کنید. حرکت دادن پاها قبل از ایستادن می تواند خون را در بدن پمپاژ کند و به طور بالقوه علائم را کاهش دهد.

🟠 سرگیجه ناشی از دارو: داروهای رایج در پارکینسون که مصرف بعضی از داروها برای درمان بیماری پارکینسون خود باعث ایجاد سرگیجه میشود. بعضی از آن ها شامل داروهای ضدتشنج، ضد فشار خون، آنتی بیوتیک، داروهای ضد افسردگی، داروهای اعصاب، داروهای ضد درد و داروهای ضد التهاب را می توان نام برد.

مطالعه بیشتر: داروهای بیماری پارکینسون

🟠 تحریک مغز عمیق (DBS): از این روش درمانی جهت معالجه بیماری پارکینسون و تعدادی از بیماری‌های عصبی و روانی استفاده میکنند که هم چنین برای درمان سردردهای توام با بیماری پارکینسون هستند استفاده می شود.

🟠 سرگیجه های موضعی (پاروکسیسمال خوش خیم (BPPV)): اگر با چنین مواردی مواجه شدید می توانید با مراجعه به یک فیزیوتراپیست متخصص در توانبخشی دهلیزی یا با یادگیری یک سری حرکات ساده که می توانید خودتان در خانه انجام دهید، این مشکل قابل درمان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن