تغییرات بینایی در بیماران پارکینسون

فهرست مطالب

اختلال و مشکل بینایی در پارکینسون

پارکینسون بر حرکات بدن اثر می گذارد و این تاثیر می تواند شامل حرکت چشم ها باشد. افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است مشکل بینایی را به خصوص با پیشرفت این بیماری تجربه کنند. اما همه مشکلات چشمی مربوط به حرکت نیستند و برخی ممکن است جنبه های دیگر سیستم بینایی را درگیر کنند یا ممکن است مربوط به داروهای مورد استفاده برای درمان پارکینسون باشد. 

مطالعه بیشتر: بیماری پارکینسون چیست؟

اختلال بینایی همیشه به طور مستقیم ربطی به پارکینسون ندارد و ممکن است نشانه ای از یک بیماری دیگر یا ناشی از افزایش سن باشد. اگر مشکل بینایی دارید، ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک با معاینه شما به این نتیجه می رسد که آیا علت پارکینسون است یا عامل دیگری است. در صورت لزوم، پزشک شما را به یک بینایی سنج ارجاع می‌دهد که می‌تواند چشم‌های تان را معاینه کند و در مورد مشکلات بینایی، شرایط چشم و اقدامات اصلاحی مانند عینک راهنمایی کند. همچنین ممکن است به یک چشم پزشک ارجاع داده شوید، که در معاینه، تشخیص و درمان بیماری ها و آسیب های داخل و اطراف چشم تخصص دارد.

مشکلات چشمی می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که علت هر مشکل یا ناراحتی را در اسرع وقت مشخص کنید. اگر مشکلات مربوط به پارکینسون زود تشخیص داده شوند، می توان از جراحی غیر ضروری یا سایر مداخلات اجتناب کرد.

فهرست مطالب

اختلال بینایی در پارکینسون

مشکلات حرکتی چشم در پارکینسون

سه نوع اساسی حرکات چشم وجود دارد:

🟠 حرکات چشم تعقیبی که به چشم ها اجازه می دهد با هم حرکت کنند تا هدف متحرک را در جهت افقی یا عمودی دنبال کنند.

🟠 حرکات چشم ساکادیک حرکات سریع چشم است که به چشم اجازه می دهد تا به سرعت به یک هدف جدید بپردازد. این حرکت هنگام خواندن اهمیت دارد زیرا چشم ها باید از انتهای یک خط به ابتدای خط بعدی بپرند.

🟠 حرکات چشمی برجسته زمانی استفاده می شود که هدف، به سمت یا مخالف یک فرد می آید. برای مثال، وقتی هدف به سمت شخصی می‌آید، چشم‌ها باید کمی با هم حرکت کنند یا به هم نزدیک شوند تا دید، هدف را واضح نگه دارند.

در پارکینسون، حرکات ساکاد آهسته هستند، به این معنی که اگر چشم‌ها نتوانند جای درست را در خط بعدی پیدا کنند، خواندن ممکن است دشوار باشد. اگر فردی دچار دیسکینزی ناشی از لوودوپا باشد، حرکات ساکاد در چنین فردی می تواند سریع و نامنظم شود و مشکلاتی را ایجاد.

مطالعه بیشتر: عوارض جانبی داروهای پارکینسون

یکی دیگر از مشکلات رایج حرکات چشم برای افراد مبتلا به پارکینسون مشکل در حرکات چشم همجوار است. در پارکینسون، چشم ها اغلب نمی توانند به اندازه کافی با نزدیک شدن هدف به هم نزدیک شوند. به آن نارسایی همگرایی نامیده می شود، که می تواند باعث دوبینی شود، به خصوص در هنگام تمرکز بر روی کارهای نزدیک. این مشکل همچنین می تواند بر توانایی خواندن افراد تأثیر بگذارد.

راه حل

اگر فرد مبتلا به پارکینسون درمورد بینایی خود شکایت دارد، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا یک عیب انکساری (به نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم عیوب انکساری چشم گفته می‌شود.) است که باعث ایجاد چنین مشکلی شده است یا خیر. این علت یکی از دلایل رایج مشکلات بینایی برای بسیاری از افراد با و یا بدون پارکینسون است و با افزایش سن، طبیعی است که نسخه لنز چشم به مرور زمان تغییر کند.

عیوب انکساری را می توان توسط چشم پزشک یا اپتومتریست تشخیص داد. با این حال، برای تشخیص مشکل حرکت چشم، انواع مختلفی از ارزیابی ها باید انجام شود که ممکن است در یک ویزیت معمولی با چشم پزشک نتوان انجام داد. بنابراین، اگر مشکل بینایی دارید و مراجعه به چشم پزشک یا تجویز لنز جدید مشکلی را حل نمی کند، پس باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

اگر ناهنجاری در حرکت چشم مشاهده شد، ممکن است دو جفت عینک برای شما تجویز شود، یکی برای دوربینی و دیگری برای فعالیت های نزدیک و خواندن. این راهکار اغلب بهتر از عینک های دو کانونی عمل می کند. اگر نارسایی همگرایی دارید، ممکن است برای شما عینک منشوری تجویز شود.

از نظر درمان‌های مکمل و جایگزین، هنر درمانی برخی از اثرات بینایی مرتبط با بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد.

مشکل در بینایی

مشکل پلک زدن در پارکینسون

پلک زدن، که به طور معمول در حدود ۱۶ تا ۱۸ بار در دقیقه رخ می دهد، ممکن است در پارکینسون، گاهی اوقات به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در موارد کمتر، ممکن است پلک زدن بیش از با بلفارواسپاسم (بلفارواسپاسم به معنای پلک زدن غیر ارادی یا بسته شدن غیر ارادی پلک ها) رخ دهد. گاهی اوقات اختلال باز شدن پلک وجود دارد که ناتوانی در بازکردن اختیاری چشم است.

افراد مبتلا به پارکینسون که بلفارواسپاسم دارند ممکن است بتوانند با تزریق بوتاکس در عضلات اطراف چشم، مشکل خود را برطرف کنند. این روش درمانی که توسط متخصص اختلالات حرکتی، چشم پزشک یا نوروپتالمولوژیست انجام می شود، معمولاً هر سه تا چهار ماه یکبار تکرار می شود و می تواند بسیار مؤثر باشد.

خشکی چشم در پارکینسون

کاهش پلک زدن می تواند باعث خشکی چشم شود. علاوه بر این، در نتیجه اختلال در عملکرد سیستم عصبی خودمختار، بلفاریت (نوعی التهاب پلک) یا تحریک پلک ها می تواند رخ دهد.

بلفاریت را می توان با کمپرس های گرم و مرطوب، اسکراب پلک و گاهی اوقات با پمادهای دارویی کنترل کرد. خشکی چشم را می توان با اشک مصنوعی به صورت قطره یا پماد درمان کرد. این درمان‌ها می‌توانند کمک زیادی به ظاهر و ایجاد احساس بهتر در چشم‌ها و افزایش بینایی کنند.

در نهایت، علاوه بر همه چیزهایی که قبلاً در مورد آن ها صحبت کردیم، یک فرد مبتلا به پارکینسون همچنان می‌تواند مانند سایرین به انواع بیماری‌های چشمی مبتلا شود. بیماری هایی مانند گلوکوم (آب سیاه)، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) نیز باید به درستی تشخیص داده و کنترل شوند. با توجه درست به هر مشکلی و همچنین انجام مراقبت های معمول از چشم، افراد مبتلا به پارکینسون نیز می توانند از بینایی خود محافظت کرده و آن را بهبود ببخشند.

مشکلات بینایی در پارکینسون

دوبینی در پارکینسون

دوبینی زمانی رخ می دهد که شما از یک تصویر ۲ عدد می بینید. دو تصویر ممکن است در کنار هم، روی هم یا هر دو با هم باشند.

کاهش حرکت چشم می تواند باعث دوبینی شود. چشم‌ها باید همزمان در یک راستا حرکت کنند – به عنوان مثال، هنگام رفتن از یک طرف به سمت دیگر یا بالا و پایین در اطراف یک صفحه. این کار اجازه می دهد تا تصاویر از دو چشم در مغز با هم ترکیب شوند تا شما فقط یک تصویر را ببینید. هماهنگی ضعیف و خستگی ماهیچه‌هایی که کره چشم را حرکت می‌دهند می‌تواند به این معنی باشد که چشم‌ها به درستی تصویر را ردیابی نمی‌کنند و در نتیجه دوبینی ایجاد می‌شود. برای برخی از افراد این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که به جهات خاصی نگاه می‌کنند یا به اشیاء نزدیک نگاه می‌کنند. این به عنوان “نارسایی همگرایی” شناخته می شود.

دوبینی ناشی از کاهش سطح دوپامین در مغز ممکن است به خوبی به داروهای پارکینسون پاسخ دهد. استراحت نیز می تواند مفید باشد، بنابراین اگر دید دوگانه هنگام مطالعه اتفاق می افتد، ممکن است ایده خوبی باشد که استراحت کرده و برای مدتی به چشم ها استراحت دهید. اگر دارو و استراحت کمکی نکرد، ممکن است لنزهای مخصوص توسط بینایی‌سنج تجویز شود. انسداد (پوشاندن یک چشم) راه حل دیگری است زیرا وقتی فقط از یک چشم استفاده می شود دوبینی رخ نمی دهد.

دلایل دیگری برای دوبینی وجود دارد که به پارکینسون مربوط نمی شود. پزشک یا متخصص می‌تواند به شما توصیه کند و در صورت لزوم شما را به یک متخصص چشم ارجاع دهد.

آبریزش بیش از حد چشم

افراد مبتلا به پارکینسون به دلایل مختلفی از جمله پلک زدن مکرر به دلیل اختلال در رفلکس ها می توانند این مشکل را تجربه کنند. پلک زدن مکرر غده اشکی را تحریک می کند و در نتیجه چشم بیش از حد آبریزی دارد. سوزش اغلب با استفاده از روان کننده های چشم کاهش می یابد.

اگر مشکل ریزش آب چشم حل نشد، متخصص مغز و اعصاب ممکن است شما را به یک جراح چشم ارجاع دهد. تزریق بوتاکس به غده اشکی ممکن است کمک کند.

مشکلات بینایی در پارکینسون

خستگی چشم در پارکینسون

یک علامت رایج در پارکینسون است. برای مثال، خواندن ممکن است دشوار شود.

مدیریت خستگی چشم ساده است: به طور منظم بعد از فعالیت های بصری استراحت کنید. به عنوان مثال، پس از ۲۰ دقیقه کار با رایانه یا خواندن کتاب، برای یک دقیقه به دوردست ها، مثلا از پنجره به بیرون نگاه کنید. همچنین، به طور منظم توسط یک اپتومتریست چکاپ شوید و همیشه مطمئن شوید که نور خوبی در هنگام مطالعه دارید.

اختلال در تشخیص بصری-فضایی در پارکینسون

در پارکینسون تشخیص فاصله در محیط اطراف سخت تر می شود و حرکت در محیط را دشوار می کند. اگر پارکینسون سمت چپ بدن را تحت تاثیر قرار دهد، این نوع مشکل بدتر می شود.

اگر چنین مشکلی دارید، یک کاردرمانگر می تواند کمک کند. حرکت در اطراف، به ویژه در فضاهای باریک، ممکن است دشوار شود و یک کاردرمانگر می تواند اتاق ها را دوباره سازماندهی کند تا حرکت را تا حد امکان آسان کند. برخی افراد حرکت با لمس اشیاء موجود در مسیرشان یا کناره درهای باریک را مفید می‌دانند.

مطالعه بیشتر: تاثیر کاردرمانی در پارکینسون

به یاد داشته باشید که این مشکل می تواند رانندگی را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین ممکن است لازم باشد در صورت بروز مشکل، دیگر رانندگی نکنید.

مطالعه بیشتر: حرکت در فضای باریک برای بیماران پارکینسون (توصیه های حرکتی-۴)

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

تاری دید و مشکل در تمرکز در پارکینسون

برخی از داروهای پارکینسون، به ویژه آنتی کولینرژیک ها، می توانند باعث تاری دید و مشکل در تمرکز شوند. اگر شروع به مصرف آنتی کولینرژیک کنید، ممکن است متوجه شوید که دید شما تار شده است و زمانی که بدن شما به داروی جدید عادت کند این مشکل از بین می رود. اگر مدتی است که آنتی کولینرژیک مصرف می کنید اما دوزتان تغییر کرده است، این اتفاق ممکن است بیفتد. در صورت لزوم پزشک ممکن است رژیم دارویی تان را تنظیم کند.

اگر تاری دید با گذشت زمان بهبود نیافت – یا بدتر شد – با پزشک خود صحبت کنید تا دز داروی تان را تغییر دهد. اگر از عینک مطالعه استفاده می کنید، تغییر در لنز ممکن است کمک کننده باشد. بینایی‌سنج یا اپتومتریست باید بتواند در این مورد کمک کند.

مدیریت مشکل بینایی در پارکینسون

🟢 برای معاینه چشم به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید.

🟢 دو جفت عینک تهیه کنید، یکی برای دیدن فواصل دور و دیگری برای مطالعه. اگر عینک منشوری هم می تواند موثر باشد از چشم پزشک بپرسید.

🟢 از کمپرس یا پماد گرم و مرطوب برای تحریک پلک استفاده کنید.

🟢 برای مرطوب کردن خشکی چشم از اشک مصنوعی استفاده کنید.

🟢 مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب را در نظر بگیرید. متخصص می تواند در تشخیص و درمان مشکلات چشم و بینایی مرتبط با پارکینسون و سایر بیماری های عصبی کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن