تزریق بوتاکس در بیماری پارکینسون

فهرست مطالب

تزریق بوتاکس در بیماران پارکینسون

🔺به احتمال زیاد می دانید که از بوتاکس (سم بوتولینیوم) برای اهداف آرایشی و بهداشتی و برای کاهش چین و چروک استفاده می شود. قبل از استفاده از این روش، از تزریق بوتاکس برای اهداف پزشکی و برای کنترل حرکات غیر طبیعی به خصوص در بیماری پارکینسون استفاده می شد. در لرزش دست، می تواند اقدامی بسیار موثر برای کنترل انواع مشکلات مربوط به پارکینسون باشد.

مطالعه بیشتر: بیماری پارکینسون چیست؟

فهرست مطالب

بوتاکس چیست؟

🔺بوتاکس ماده ای است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. بوتولیسم ناشی از اثرات مضر این سم است. اگر سم وارد جریان خون شود، می تواند در سراسر بدن پخش شود و باعث ضعف گسترده عضلات شود. بوتولیسم در شکل کامل خود باعث ایجاد مشکل در بلع و تنفس می شود و باعث ضعف عضلاتی می شود که این عملکردها را کنترل می کنند.

🔺خبر خوب این است که دهه ها پیش دانشمندان آموختند که چگونه این سم را جدا کرده و قدرت آن را برای استفاده پزشکی مهار کنند و می توان با اطمینان آن را در عضلات خاص تزریق کرد تا حرکات ناخواسته آن عضلات کاهش یابد.

بوتاکس چگونه کار می کند؟

🔺معمولاً با ترشح ماده شیمیایی استیل کولین از انتهای عصب، پیامی از عصب به عضله منتقل می شود. هنگامی که سم بوتولینوم به عضله تزریق می شود، توسط انتهای عصب که با عضله ارتباط دارند جذب شده و در آزاد شدن استیل کولین اختلال ایجاد می کند، در نتیجه ارتباط بین عصب و عضله را متوقف می کند. وقتی این ارتباط کاهش می یابد، عضله ضعیف می شود و برخی از علائم پارکینسون کاهش می یابد.

بوتاکس در پارکینسون

تزریق بوتاکس در بیماران پارکینسون

در شرایط زیر می توان بوتاکس را به بیماران پارکینسون تزریق کرد تا به کاهش یا درمان آن علائم کرد:

🟢 دیستونی – دیستونی به پیچش غیرارادی یک قسمت از بدن اشاره دارد، که می تواند دردناک باشد و در حرکت مطلوب فرد تداخل ایجاد کند. در پارکینسون، دیستونی می تواند یک عارضه جانبی باشد.

مطالعه بیشتر: بیماری دیستونی چیست؟

🟢 لرزش – اگرچه از بوتاکس معمولاً برای این منظور استفاده نمی شود، گزارش های موردی وجود دارد که تزریق بوتاکس در بهبود لرزش موثر بوده است. 

مطالعه بیشتر: لرزش (ترمور) چیست؟

🟢 ریزش آب دهان – احتمالاً به دلیل کاهش میزان بلع بیماران مبتلا به پارکینسون، سیالوره یا آبریزش دهان، می تواند از ویژگی های این بیماری باشد. تزریق بوتاکس به غدد بزاقی می تواند تولید بزاق را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش ریزش آب دهان شود.

مطالعه بیشتر: ریزش آب دهان در بیماران پارکینسون

🟢 بی اختیاری ادرار – تزریق بوتاکس به مثانه می تواند مثانه را شل کند و در نتیجه امکان ادرار طبیعی تر را فراهم کند. با این حال، یک عارضه جانبی شناخته شده در این درمان، عفونت دستگاه ادراری است، بنابراین قبل از شروع درمان مطمئن شوید که از همه خطرات و مزایا آگاه هستید. علاوه بر این، دلایلی برای مشکلات ادراری در پارکینسون وجود دارد که قابل درمان با بوتاکس نیستند، بنابراین شما باید وضعیت خاص خود را با یک متخصص ارولوژی در میان بگذارید.

مطالعه بیشتر: بی اختیاری ادرار در پارکینسون

بوتاکس در سایر موارد پزشکی مانند دیستونی که به بیماری پارکینسون، میگرن و اسپاستیک اندام یا سفتی پس از سکته مرتبط نیست، استفاده می شود.

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

انواع مختلف سم بوتولینوم

🔺هشت گونه مختلف سم بوتولینوم وجود دارد که در طبیعت موجود است. با این وجود فقط دو مورد وجود دارد که به صورت تجاری تولید می شوند – سم بوتولینوم A و B.

محصولات تجاری موجود:

  • بوتاکس® – سم بوتولینوم A
  • Dysport® – سم بوتولینوم A
  • Xeomin® – سم بوتولینوم A که بدون پروتئین های کمپلکس ساز تولید می شود
  • Myobloc® – سم بوتولینوم B

نحوه تزریق بوتاکس در بیماران پارکینسون

🔺اثرات سم بوتولینوم حدود ۳ تا ۱۰ روز پس از تزریق حفظ می شود و تقریباً سه تا چهار ماه طول می کشد، بنابراین درمان ها معمولاً باید به طور منظم تکرار شوند. اگرچه این به معنای تزریق دوره ای است، اما بدان معنی است که تزریق بوتاکس هیچ عارضه جانبی دائمی ندارد. البته برخی از عوارض جانبی ممکن است هنوز با تزریق سم بوتولینوم رخ دهد و پزشکی که این روش را انجام می دهد این موارد را در شما بررسی می کند. 

🔺یک مزیت استفاده از سم بوتولینوم برای درمان بیماری هایی که در بالا ذکر شد، این است که سم معمولاً فقط در مناطقی که به آن تزریق می شود تأثیر می گذارد، در مقابل داروهای خوراکی که تأثیر گسترده تری دارند و در نتیجه احتمال بیشتری برای عوارض جانبی دارند.

عوارض جانبی بوتاکس

🔺به طور کلی، عوارض جانبی بوتاکس می تواند به دلیل ضعیف شدن بیش از حد عضله تزریق شده باشد، که مثلاً اگر روی عضلات پا انجام شود، می تواند در راه رفتن تداخل ایجاد کند.

🔺به طور غیرمعمول، سم بوتولینوم می تواند در عضلات همسایه پخش شود و عوارض جانبی گسترده تری ایجاد کند. به عنوان مثال، تزریق عضلات گردن می تواند باعث پخش شدن سم به صورت محلی در عضلات بلع شود و در بلع مشکل ایجاد کند

🔺حتی کمتر شایع، عوارض جانبی ناشی از سفر سم به نقاط دوردست بدن از طریق جریان خون است. به عنوان مثال، اگر سم به این عضلات برود، تزریق هر قسمت از بدن می تواند در بلع یا تنفس مشکل ایجاد کند. این بسیار نادر است و تزریق سم بوتولینوم به طور معمول بسیار ایمن است. برای مشخص شدن کامل خطر در شرایط خاص شما، لازم است با پزشک انجام دهنده تزریقات در میان گذاشته شود.

🔺پس از تزریق معمولاً محدودیتی وجود ندارد و می توانید بلافاصله به فعالیت های عادی خود برگردید.

🔺اگرچه متخصصان پوست اغلب از سم بوتولینوم برای اهداف زیبایی استفاده می کنند، اما فقط یک متخصص مغز و اعصاب صلاحیت دارد که تشخیص دهد آیا تزریق می تواند به برخی از علائم PD کمک کند یا خیر. اگر می خواهید بررسی کنید که آیا تزریق بوتاکس می تواند به شما کمک کند، این را با متخصص مغز و اعصاب در میان بگذارید. اگر احساس کرد که ممکن است مفید است، می توانید آن را تزریق کنید.

نکات مهم

🟣 تزریق بوتاکس می تواند به مدیریت برخی از علائم بیماری پارکینسون کمک کند.

🟣 اگر فکر می کنید علامتی دارید که با بوتاکس قابل درمان است (دیستونی، آبریزش بزاق، بی اختیاری ادرار) این موضوع را با متخصص مغز و اعصاب در میان بگذارید.

🟣 تزریق بوتاکس ممکن است نقشی در کنترل لرزش داشته باشد، اما این کار معمولاً کمتر انجام می شود.

۲ دیدگاه دربارهٔ «تزریق بوتاکس در بیماران پارکینسون»

  1. Torreh parishan

    سلام
    لطفا دوز موثر تزریق را هم بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      دوز موثر بسته به هر شخص و میزان پیشرفت بیماری متفاوته.
      با تشخیص پزشک مربوطه، دز کافی به فرد تزریق میشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن