ایسترادفیلین یا نوریانز

فهرست مطالب

ایسترادفیلین یا نوریانز برای درمان پارکینسون

ایسترادفیلین یا نوریانز همراه با ترکیب لوودوپا و کاربیدوپا برای درمان دوره های “خاموش” (زمانی که اثر دوز قبلی داروها از بین رفته است) در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون استفاده می شود. ایسترادفیلین در دسته ای از داروها به نام آنتاگونیست های گیرنده آدنوزین قرار دارد که با تغییر فعالیت برخی از مواد طبیعی در مغز عمل می کند.

فهرست مطالب

نحوه مصرف ایسترادفیلین یا نوریانز

ایسترادفیلین به صورت قرص خوراکی مصرف و معمولاً با یا بدون غذا و یک بار در روز مصرف می شود. ایسترادفیلین را تقریباً هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید. دستورالعمل های نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. نوریانز را دقیقا طبق دستور یعنی بیشتر یا کمتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، مصرف نکنید.

چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید رعایت کنم؟

قبل از استفاده از ایسترادفیلین یا نوریانز

🟠 اگر به ایسترادفیلین، هر داروی دیگر یا هر یک از ترکیبات موجود در قرص نوریانز حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. از داروساز لیستی از مواد تشکیل دهنده دارو را بخواهید.

🟠 به پزشک خود بگویید که چه داروهای دیگری با نسخه، بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. حتماً یکی از موارد زیر را ذکر کنید: کلاریترومایسین (بیاکسین، در Prevpac). برخی از داروهای ضد قارچ مانند ایتراکونازول (Onmel، Sporanox) یا کتوکونازول. دیگوکسین (لانوکسین)، انزالوتامید (Xtandi)؛ داروهای خاص برای ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی (AIDS) مانند افاویرنز (Sustiva، در آتریپلا)، ایندیناویر (Crixivan)، نلفیناویر (Viracept)، نویراپین (Viramune)، ریتوناویر (Norvir، در Kaletra)، و ساکویناویر (Invirase)؛ مودافینیل (Provigil)؛ نفازودون؛ پیوگلیتازون (Actos، در Duetact، Oseni)؛ ریفابوتین (Mycobutin)؛ ریفامپین (ریفادین)؛ داروهای خاص برای تشنج مانند کاربامازپین (Equetro، Tegretol، Teril)، اکسکاربازپین (Trileptal)، فنوباربیتال، و فنی توئین (Dilantin، Phenytek). استروئیدهای خوراکی مانند دگزامتازون، متیل پردنیزولون (Medrol) و پردنیزون. یا تلیترومایسین (Ketek). پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد. بسیاری از داروهای دیگر نیز ممکن است با ایسترادفیلین تداخل داشته باشند، بنابراین حتماً پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، حتی داروهایی که در این لیست وجود ندارند، مطلع کنید.

✅ مطالعه بیشتر: عوارض جانبی داروهای پارکینسون

🟠 به پزشک خود بگویید که چه محصولات گیاهی مصرف می کنید، به خصوص خار مریم. در طول درمان با ایسترادفیلین نباید از خار مریم استفاده کنید.

🟠 اگر یک اختلال روانی دارید یا تا به حال داشته‌ اید (مانند توهم و هذیان)، حرکات بدنی که نمی‌ توانید کنترلشان کنید یا بیماری کبدی دارید، به پزشک خود بگویید.

🟠 اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. در حین مصرف استرادفیلین نباید باردار شوید. در طول درمان با ایسترادفیلین، باید از کنترل بارداری موثر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. اگر در حین مصرف استرادفیلین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: پارکینسون در زنان و بارداری زنان

🟠 در صورت استفاده از محصولات تنباکو (سیگار، سیگار برگ، تنباکوی پیپ یا تنباکوی قلیان) به پزشک خود اطلاع دهید. سیگار کشیدن اثربخشی این دارو را کاهش دهد.

🟠 بدانید که برخی از افرادی که داروهایی مانند نوریانز مصرف می‌کردند، دچار مشکلات وسواسی شدید شدند که انجامشان برای آن ها اجباری یا غیرعادی بود، مانند افزایش میل به قمار یا رفتارهای جنسی، خرج کردن کنترل‌ نشده یا پرخوری. اگر تمایل به هرکدام یکی از این رفتارها دارید و  نمی توانید رفتارتان را کنترل کنید، با پزشک خود تماس بگیرید. این خطر را به اعضای خانواده خود بگویید تا حتی اگر خودتان متوجه نشدید آن ها با پزشک تماس بگیرند.

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

چه دستورات غذایی خاصی را باید رعایت کنم؟

رژیم غذایی معمولی خود را دنبال کنید، مگراینکه پزشک دستور خاصی بدهد.

اگر یک نوبت را فراموش کردم چه باید بکنم؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دو دوز همزمان مصرف نکنید.

عوارض جانبی ایسترادفیلین یا نوریانز

داروی نوریانز مانند هر داروی پارکینسون دیگری دارای عوارضی است، در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک خود اطلاعت دهید:

سرگیجه
یبوست
❌ از دست دادن اشتها
مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب

برخی از عوارض جانبی می توانند جدی باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

🔴 بدتر شدن یا بیشتر شدن حرکات بدن که نمی توانید کنترل کنید
🔴 توهم و هذیان (دیدن چیزهایی یا شنیدن صداهایی که وجود ندارند)
🔴 پارانویید یعنی فکر کنید که مردم می خواهند به شما آسیب برسانند
🔴 رفتار پرخاشگرانه، آشفتگی، یا سردرگمی

دارو پارکینسون

نگهداری و یا دفع نوریانز

🟢 این دارو را در همان ظرفی که تهیه کرده اید، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و دور از نور، گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید.

🟢 حتما دارو را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و …) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند آن ها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و بلافاصله دارو را در مکانی امن قرار دهید – جایی که بالا و دور از دید و دسترس آن ها باشد.

🟢 داروهای غیر ضروری باید به روش های خاصی دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نمی توانند آن ها را مصرف کنند. با این حال، نباید این دارو را داخل توالت بریزید. درعوض، بهترین راه برای دور انداختن داروها از طریق یک برنامه بازپس گیری دارو است. با یک داروخانه صحبت کنید و از آن ها شرایط بازپسگیری دارو و یا نحوه معدوم سازی را بپرسید.

موارد اورژانسی

درموارد اورژانسی یا مصرف بیش از حد دارو

در زمان هایی که فرد بیش از حد مجاز دارو را مصرف کرده و یا از عوارض ناشی از مصرف دارو آسیب دیده است حتما با اورژانس تماس بگیرید و شرایط را برای آن ها شرح دهید.

اطلاعات بیشتر ...

✅ تمام قرار ملاقات ها را با دکتر خود ثبت کنید.

✅ نگذارید فرد دیگری داروهای شما را مصرف کند.

✅ همیشه فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه ای که مصرف می‌کنید و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی را به همراه داشته باشید. هر بار که به پزشک مراجعه می‌کنید یا در بیمارستان بستری می‌شوید، باید این فهرست را همراه داشته باشید زیرا اطلاعات مهمی هستند که باید در مواقع اضطراری ارائه دهید.

نام تجاری :

  • Nourianz®

منبع: medlineplus.gov

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن