لرزش کودکان

فهرست مطالب

لرزش در کودکان چیست؟ اختلال حرکتی در کودکان

🟠 اگر کودک تان گاهی در حین فعالیت های روزانه می لرزد یا حرکات یا صداهای تکراری دارد، می تواند نشانه ای از لرزش یا تیک در کودکان باشد.

🟠 این موارد گاهی اوقات با موارد پزشکی جدی همراه است، اما اغلب اینطور نیست؛ این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که بچه ها سالم باشند و به طور طبیعی رشد کنند.

🟠 این مقاله به بررسی لرزش و تیک در کودکان و نحوه تشخیص و درمان آن ها می پردازد.

🟠 به طور کلی اطلاعاتی در زمینه ی شیوع لرزش کودکان وجود ندارد و داده های موجود نشان از نفوذ این بیماری بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در تمام رده های سنی دارد. احتمال ابتلا به لرزش (ترمور) با افزایش سن بیشتر می شود. بروز لرزش اغلب موجب نگرانی در مورد آسیب به سیستم عصبی بدن مانند ترمور یا سایر بیماری های جدی تر می شود اما در مورد لرزش کودکان همچنان دلایل ناشناخته وجود دارد و مربوط به عوارض جانبی مصرف دارو و یا حاصل شرایط رشدی نادرست است.

فهرست مطالب

لرزش کودکان

لرزش در کودکان

🔵 وضعیتی به نام لرزش ارثی یا لرزش اساسی وجود دارد که افراد دچار لرزش غیرارادی می شوند. کودکان همچنین می توانند لرزش اساسی داشته باشند که نوعی لرزش با علت نامشخص است.

🔵 محققان تخمین می زنند در حدود ۵ درصد از مردم لرزش اساسی یا ارثی دارند. مطالعه ای نشان داده است که چنین لرزشی اغلب می تواند در کودکان ۸ ساله شروع شود.

🔵 داشتن لرزش همچنین می تواند از عوارض جانبی برخی داروها و برخی اختلالات متابولیک مانند پرکاری تیروئید و هیپوگلیسمی باشد.

مطالعه بیشتر: لرزش دست به علت پرکاری تیروئید

🔵 برخی از لرزش ها به دلیل بیماری های جدی ایجاد می شوند. اما این لرزش ها معمولا همراه با علائم دیگری هستند.

علائم لرزش در کودکان

🟠 مشکل در راه رفتن یا مشکلات حرکتی ظریف (چرخش، چشمک زدن و سایر حرکات کوچک)
🟠 لرزش غیر ارادی و ریتمیک هر قسمت از بدن
🟠 ضعف اندام
🟠 اختلال گفتار

تست آنلاین پارکینسون روشی سریع و آسان برای تشخیص بیماری پارکینسون است. برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

علت لرزش در کودکان

لرزش می تواند در هر سنی رخ دهد و به دلیل چندین محرک احتمالی باشد، از جمله:

🟢 نارسایی کبد
🟢 اسکلروز چندگانه
🟢 تیروئید پرکار (غده هورمونی که متابولیسم را کنترل می کند)
🟢 عوارض جانبی دارو
🟢 سکته مغزی

🟢 آسیب به ساختارهای مغزی که فعالیت عضلات را کنترل می کنند
🟢 ژنتیک
🟢 ضربه به سر
🟢 مسمومیت با فلزات سنگین (مانند سرب یا جیوه)
🟢 نارسایی کلیه

✅ مطالعه بیشتر: پارکینسون در کودکان

تشخیص لرزش در کودکان

پزشک ممکن است یکی از آزمایش‌ها زیر را برای تشخیص لرزش در کودک تجویز کند:

🔴 آزمایش خون

🔴 الکتروانسفالوگرام (EEG) (فعالیت الکتریکی در مغز را تشخیص می دهد)

🔴 آزمایشات ژنتیکی

🔴 MRI (تست تصویربرداری که با استفاده از میدان مغناطیسی تصویری دقیق و سه بعدی از بدن ایجاد می کند)

درمان لرزش در کودکان

اغلب برای درمان لرزش کودکان دارو تجویز می شود. اگر تجویز دارو اثر نداشته باشد، پزشک ممکن است جراحی تحریک عمیق مغز (DBS) را توصیه کند. از طریق DBS، جراحان دستگاه کوچکی را در زیر پوست در قفسه سینه کاشت می کنند که محرک عصبی نام دارد. این دستگاه پالس هایی را به الکترودهایی می فرستد که در قسمت هایی از مغز که مسئول حرکات غیرارادی هستند قرار می گیرند تا به کنترل آن ها کمک کند.

لرزش کودکان

لرزش کودکان در خواب

کابوس و وحشت شبانه در کودکان رایج است، اما لرزش شبانه یک اتفاق نادر است. وجود لرزش شبانه ممکن است هم دلیلی برای نگرانی باشد و هم نه، اما والدین باید به علائم توجه داشته باشند و با پزشک متخصص مشورت کنند. برخی از انواع لرزش های شبانه با افزایش سن کودک برطرف می شود یا ممکن است به نوع دیگری از اختلال خواب مرتبط باشد.

علت لرزش کودکان در خواب

🟠 خستگی بیش از حد، بیماری یا استرس

🟠 مصرف داروی جدید

🟠 خوابیدن در محیط جدید یا دور از خانه

🟠 نخوابیدن کافی

🟠 مصرف کافئین بیش از حد (خوردن شکلات زیاد)

درمان لرزش کودکان در خواب

تشخیص و درمان لرزش در کودکان ممکن است متفاوت از بزرگسالان باشد، زیرا سیستم عصبی مرکزی آن ها هنوز در حال رشد است و برخی داروها یا روش‌ها دارای عوارض جانبی ناخواسته هستند. با بالغ شدن سیستم عصبی مرکزی کودک، گاهی اوقات لرزش های شبانه کمتر می شود یا به طور کل ناپدید می شود.

لرزش چانه در کودکان

انقباضات گاه به گاه عضلانی یا اسپاسم های کوچک و غیرارادی در کودکان رایج هستند. بنابراین واقعاً نباید از دیدن لرزش چانه کودک خود تعجب کنید، حتی زمانی که گریه نمی کند.

اغلب اوقات، این لرزش های عصبی توسط هورمونی به نام نوراپی نفرین ایجاد می شوند که بدن آن ها در پاسخ به استرس آزاد می کند. با کاهش سطح نوراپی نفرین، دفعات لرزش چانه کودک نیز کاهش می یابد.

منبع: childrens.com

۲۲ دیدگاه دربارهٔ «لرزش در کودکان چیست؟ اختلال حرکتی در کودکان»

  1. حسین

    ببخشید من در تولد این لرزش در بدن من وجود داشت و هرچه بزرگ تر میشم لرزش بیشتر هالا۱۵ سالمه لرزش در بدنم وجود داره هتا موقعی که تنهام و وقتی جلوی کسی برای چای خوردن یا انجام کاری لرزش بیشتر میشود در حد یک پیرمرد ۹۰ ساله ارزش در تمام عضله های بدم من وجود دارد و میخاستم بدونم راهی برای درمانم هس

    1. فن آسا

      سلام دوست عزیز،
      خیلی متاسفیم بابت این مشکلی که براتون پیش اومده، اما بهتره که برای درمان قطعی به پزشک مراجعه کنید.

      1. ماری

        دختر من ۵سالشه از ۶ماهگی که نشسته چند روز یه بار پیش میاد تمام بدنش بلرزه.وقتی از چیزی میترسه هم یه لحظه میلرزه.ممکنه از استرس باشه؟

  2. باران

    سلام دخترم نه سالشه سه بار جراحی های طولانی داشته به خاطر چسبندگی انگشت دست و الان ی کم ارزش داره و در نوشتن و در گرفتن اجسام دیده میشه در سه سالگی دکتر اعصاب بردم گفتن تعادل دست تمرین بشه ولی من باز هم نگرانم حالتهای دست کاملا عادی نیستند مثل ی مکث چند ثانیه ای انجام میدن چه کار باید کرد و چه دکتری ببرم

  3. آروین

    سلام منم پسرم الان هفت ماهه سه ماهه بود ک ختنه کرد چند روز بعد ختنه دستاش یهو شروع کردن ب لرزیدن دیگه نلرزید تا دیروز ک بردمش دکتر آمپول زدن براش وقتی رسیدم خونه یهو سرش با دستش شروع کرد ب لرزیدن بنظر شما مشکلش چیه

    1. برای بررسی چنین واکنش هایی باید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید.
      احتمال عصبی بودن چنین لرزش هایی زیاد هست.
      اگر این اتفاق مدام تکرار میشه حتما به پزشک مراجعه کنید.

  4. درسا

    سلام،دخترم ۵سالشه دوبار تا حالا در حالت سرماخوردگی وقتی دارو استفاده کرده بوده به شدت تو خواب لرزیده ،این خیلی نگرانم کرده ممکنه خیلی جدی باشه؟

    1. سلام
      زمانی این اتفاق می تونه نگران کننده باشه که هر بار دارو مصرف میشه، این لرزش تکرار میشه.
      برای بررسی بیشتر به متخصص کودکان مراجعه کنید.

  5. زهرا

    سلام پسر منم الان ۷ماهشه ختنه ۴۰روزگی کردم خوب بود وقتی چهارماهش شد آمپول زدیم ازاون روز به بعد سرش ودستاش موقع شیر خوردن شروع به لرزیدن میکنه ممکنه عوارض دارو باشه

    1. بله این امکان وجود داره، اما برای نظر قطعی پزشک حتما باید به صورت حضوری بچه را معاینه کنه.

  6. ایلیا

    سلام پسرم۹سالش هست وچند روزه قبل خواب شکایت از اینکه دستو پام میلرزه و نمیتونم چشمو دهانم باز کنم رو داره.
    ودورز بعد این دچار تبو لرز …شد و دستو پاش قفل شد لحظاتی. بهرحال بخاطر تو لرز وعفونت بیمارستان بستری شد نوار وسیعی اسکن چیزی نشون نداد و گفتن که چیزی نیس….یه شب که اوردم خونه گفت قبل خواب اینجوری شدم باز. این چه علتی میتونه داشته باشه

    1. متاسفانه برای موردی که ذکر کردید نیاز به بررسی حضوری توسط پزشک هست و آزمایشات و اسکن بررسی بشن.

  7. مریم بانو

    سلام، یه دختر دارم الان یک سال و پنج ماهشه ،از وقتی که دیگه مینشست تاالان در همه مواع یهویی کل بدنش به مدت مثلا ۵ ثانیه میلرره مثل ادمی که یهویی سردش میشه،ولی خب این لرزشش یکم بیشتر شده،و خیلی نگرامم کرده.بنظرتون علتش چیه…؟
    ممنونم

    1. دوست عزیز
      برای بررسی دقیق این مورد حتما به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید تا فرزندتون به طور کامل معاینه بشه

  8. امید

    سلام من پسرم یک بار تب داشت تشنج کرد وقتی از بیمارستان آوردمش بعد چند شب شب ها که میخابه یک دوسه باری یک لرزشی داره تو خواب باید چکار کنم تا اینجوری نشه

  9. مهدی

    سلام برادر زادم لرزش پا داره وقتی پاش رو زمین میذاره شروع به لرزش میکنه تقریبا ۵۰ روزس منظور وقتی کف پاش رو میگیرم شروع میکنه به لرزش این دلیل جدی داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر منظور شما از ۵۰ روزه بودن، یعنی کودک تازه متولد شده و چند ماهه هست، این لرزش گاهی اوقات می تونه به دلیل ضعیف بودن عضلات کودکان امری عادی باشه و به تدریج از بین میره، اما اگر این لرزش ظاهر نرمالی نداره و یا مدت طولانی یعنی چندین ماه ادامه پیدا کنه حتما به یک پزشک اطفال مراجعه کنید تا علت را بررسی کنند.

  10. بنفشه

    سلام پسرم ۵ونیم ماه سرماخوردگی بعد از اینکه دارو خورد فرداش کمی لرزید .الان ۶ما ۱۰ روز وقتی که شیر می خور خوابش می بره وبرای چند ثانیه می لرزه دو روز این طوری شده.

  11. بنفشه

    سلام لطفا جواب بدین من پسرم ۵ماه نیم بود سرما خورد بردم دکتر دارو داد فرداش لرزید گفتم شاید سردش شده.الان ۶ماه ۱۰روزش از وقتی واکسن زدم کمی آب بینی شد .بینیش هنوز کمی می یاد الان دوروز بدنش وقتی شیر می خوره روزی یه بار می لرزه طوریش شده.

  12. بنفشه

    سلام لطفا جواب بدین من پسرم ۵ماه نیم بود سرما خورد بردم دکتر دارو داد فرداش لرزید گفتم شاید سردش شده.الان ۶ماه ۱۰روزش از وقتی واکسن زدم کمی آب بینی شد .بینیش هنوز کمی می یاد الان دوروز بدنش وقتی شیر می خوره روزی یه بار می لرزه طوریش شده.بعد من دندان درد داشتم قرص فارژزیک ومفنامیک اسید خوردم بخاطر اون ها نیست

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      نیاز به بررسی بالینی و حضوری توسط متخصص کودکان هست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن