تشخیص پارکینسون با تست آنلاین

به طور کلی راه دقیقی برای تشخیص پارکینسون وجود ندارد. با این حال، علائم و تست های تشخیصی مختلفی وجود دارند که به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند.

تشخیص دقیق پارکینسون – به ویژه در مراحل اولیه آن – دشوار است، اما یک پزشک متخصص می تواند در صورت تشخیص صحیح بیماری پارکینسون را شناسایی کند.(بیماری پارکینسون چیست؟)

تشخیص پارکینسون در مراحل اولیه

پارکینسون علائم مختلفی دارد اما در نظر داشته باشید حتما باید ۲ علامت از ۴ علامت اصلی را در یک زمان باید داشته باشید:

لرزش
لرزش بدن (ترمور)
برادیکینزی
کندی حرکت یا برادیکینزی
عدم تعادل و سقوط در بیماری پارکینسون
مشکل در تعادل و بی ثباتی وضعیت
سفتی بدن
احساس سفتی در پاها، تنه و بازوها

علائم معمولا از یک طرف بدن شروع می شود و در نهایت به سمت دیگر حرکت می کند.

علائم بیماری پارکینسون می تواند بسیار شبیه علائم سایر بیماری هایی باشد که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارند. بنابراین گاهی اوقات ممکن است مدتی طول بکشد تا مطمئن شوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، به خصوص اگر علائم تان خفیف باشد.

تست آنلاین پارکینسون راهی مناسب برای تشخیص علائم اولیه پارکینسون است که در صورت کسب امتیاز بالا در تست، احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون در شما وجود دارد و بهتر است که در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

برای شروع تست بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

اغلب، تشخیص پارکینسون ابتدا توسط یک متخصص داخلی یا پزشک خانواده انجام می شود. بسیاری از مردم در صورت تشخیص علائمی از پارکینسون توسط پزشک، به یک متخصص مغز و اعصاب برای انجام بررسی های بیشتر مراجعه می کنند.

تشخیص پارکینسون با DaTscan

✅ پزشک امکان دارد اسکن توموگرافی به نام اسکن انتقال دهنده دوپامین (DaTscan) را پیشنهاد کند. اگرچه این تست به تشخیص پارکینسون تا حدودی می تواند کمک کند، اما علائم و معاینه عصبی شماست که در نهایت تشخیص صحیح را تعیین می‌کند. اکثر مردم نیازی به DaTscan ندارند.

مطالعه بیشتر: DATscan چیست؟

تشخیص پارکینسون با آزمایش خون

✅ پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی مانند آزمایش خون را برای رد سایر بیماری‌هایی که ممکن است باعث ایجاد علائم شما شده باشند نیز تجویز کند.به طور کلی آزمایش خون به تنهایی نمی تواند تعیین کننده بیماری پارکینسون باشد اما کمک می کند تا علائم را با سایر بیماری های مشابه دیگر مقایسه کرد و سریع تر به نتیجه رسید.

تشخیص پارکینسون با ام آر ای (MRI)

✅ آزمایشات تصویربرداری – مانند MRI، سونوگرافی مغز و اسکن PET – همچنین ممکن است برای کمک به رد سایر اختلالات انجام شود. تست های تصویربرداری به طور دقیق برای تشخیص بیماری پارکینسون مفید نیستند.

تشخیص پارکینسون با تجویز دارو

✅ علاوه بر معاینه، پزشک ممکن است داروی کاربیدوپا-لوودوپا (Rytary، Sinemet، و غیره) را که یک داروی بیماری پارکینسون است برای تان تجویز کند. باید دوز کافی برای مشاهده تاثر دارو تعیین شود، زیرا دوزهای پایین برای یک یا دو روز قابل اعتماد نیستند. بهبود قابل توجه با این دارو اغلب تشخیص شما از بیماری پارکینسون را تایید می کند.

گاهی اوقات تشخیص بیماری پارکینسون زمان می برد. پزشکان ممکن است برای ارزیابی وضعیت و علائم شما در طول زمان و تشخیص بیماری پارکینسون، قرار ملاقات های منظم را با متخصصان مغز و اعصاب آموزش دیده در زمینه اختلالات حرکتی توصیه کنند.

مراجعه به متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص پارکینسون

متخصص مغز و اعصاب بررسی می کند تا ببیند دست ها و پاهای شما چقدر خوب حرکت می کنند و توان عضلات و تعادل شما را بررسی می کند.

همچنین ممکن است از شما بخواهد که مثلاً بدون استفاده از کمک دست ها از روی صندلی خود بلند شوید. همچنین سوال های زیر را ممکن است بپرسد:

  • چه شرایط پزشکی دیگری در حال حاضر دارید یا در گذشته داشته اید؟
  • چه داروهایی استفاده می کنید؟
  • آیا دست خط شما کوچکتر شده است؟
  • آیا با بستن دکمه ها یا لباس پوشیدن مشکل دارید؟
  • آیا وقتی می خواهید راه بروید یا بچرخید، احساس می کنید پاهای شما به زمین چسبیده است؟
  • آیا مردم می گویند صدای شما آرام تر شده است یا حرف زدن تان نامفهوم است؟

اگر متوجه تغییر در حس بویایی خود شده اید یا در خواب، حافظه یا خلق و خوی مشکل دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بیماری پارکینسون می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت به نظر برسد. بسیاری از افراد برخی علائم را دارند و برخی دیگر ندارند.

اگر علائم مربوط به پارکینسون نباشند:

اگر پزشک تایید کند که علائم شما مرتبط با پارکینسون نیست می تواند مربوط به:

🟠 عوارض جانبی دارو: داروهای خاصی که برای بیماری های مرتبط با روان استفاده می شوند، می توانند علائمی مانند علائم ناشی از بیماری پارکینسون ایجاد کنند. داروهای ضد تهوع نیز می توانند، اما معمولاً در هر دو طرف بدن شما به طور همزمان اتفاق می افتد. معمولاً چند هفته پس از قطع مصرف دارو از بین می روند.

🟠 لرزش اساسی یا لرزش ارثی: یک اختلال حرکتی رایج است که باعث لرزش، اغلب در دست ها یا بازوها می شود. مانند زمانی که غذا می خورید یا می نویسید، لرزش بیشتر قابل مشاهده است. لرزش های ناشی از بیماری پارکینسون معمولا زمانی اتفاق می افتد که شما حرکت نمی کنید و در حال استراحت هستید.

🟠 فلج فوق هسته ای پیشرونده: افراد مبتلا به این بیماری نادر احتمالا در تعادل مشکل دارند که ممکن است باعث زمین خوردن زیاد آن ها شود. افرادی که لرزش ندارند، ممکن است تاری دید و مشکلات حرکتی چشم داشته باشند. این علائم معمولاً سریعتر از بیماری پارکینسون پیشرفت می کنند.

🟠 هیدروسفالی با فشار طبیعی (NPH): زمانی اتفاق می افتد که نوع خاصی از مایع در مغز جمع و باعث ایجاد فشار شود. افراد مبتلا به NPH معمولاً در راه رفتن، بی اختیاری ادرار و زوال عقل مشکل دارند.

تست آنلاین پارکینسون راهی مناسب برای تشخیص علائم اولیه پارکینسون است که در صورت کسب امتیاز بالا در تست، احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون در شما وجود دارد و بهتر است که در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

برای شروع تست بر روی لینک زیر کلیک کنید:

Shopping Cart
به بالای صفحه بردن